Contargo uruchomiło największą prywatną stację ładowania e-ciężarówek w Niemczech
W piątek sieć logistyczna Contargo w głębi lądu kontenerowego świętowała oficjalne otwarcie infrastruktury ładowania dla całkowicie elektrycznych ciężarówek w swoim terminalu w Neuss. Obecnie przedsiębiorstwo instaluje do 90 punktów ładowania dla swojej rosnącej floty e-ciężarówek w 15 swoich lokalizacjach, wraz z systemami zarządzania energią, które obejmują magazynowanie baterii – wspierane przez rząd federalny. To inauguracja największej w Niemczech prywatnej infrastruktury ładowania dla elektrycznych ciężarówek.

„Dziś w terminalu w Neuss otwieramy osiem punktów ładowania, które symbolicznie reprezentują wszystkie inne lokalizacje, ale oznaczają o wiele więcej. To kamień węgielny dekarbonizacji naszej floty ciężarówek. Jako jedna z największych trójmodalnych sieci logistycznych kontenerów w głębi lądu mamy obowiązek przedstawiania prawdziwych rozwiązań, aby aktywnie napędzać transformację transportową, wspólnie z naszymi klientami. To zobowiązanie jest ważne, ponieważ transport kombinowany odnotuje silny wzrost w ciągu najbliższych kilku lat”, mówi Jürgen Albersmann, dyrektor generalny Contargo.
Orientacja na wzrost
Podobny sprzęt jest obecnie instalowany w 14 innych lokalizacjach Grupy Contargo. 22 punkty ładowania w siedmiu różnych lokalizacjach, każdy o mocy 250 kW, są już w użyciu, a w niedalekiej przyszłości planuje się łącznie 90. Posiadając własną infrastrukturę ładowania, przedsiębiorstwo jest w stanie dostarczać swoim w pełni elektrycznym ciężarówkom zieloną energię elektryczną.
Obecnie flota w pełni elektrycznych 44-tonowych ciężarówek w Contargo składa się łącznie z 57 pojazdów, a wkrótce zostanie dostarczonych kolejnych 33. Gdy tylko 90 punktów ładowania będzie w użyciu, powinno być możliwe zwiększenie floty. Infrastruktura ładowania jest zatem ukierunkowana na przyszły wzrost i powinna być również w przyszłości wykorzystywana przez pojazdy podwykonawców.
Pionierskie prace na drodze do infrastruktury ładowania
W przyszłości terminale Contargo będą pobierać energię elektryczną nie tylko od zewnętrznych dostawców, ale także z energii odzyskanej z dźwigów i instalacji fotowoltaicznych. Systemy akumulatorów zapewniają, że nie wystąpią żadne szczyty, które powodowałyby dodatkowe koszty eksploatacji, a nadwyżki energii elektrycznej można magazynować do wykorzystania w okresach dużego zapotrzebowania.
Ta integracja infrastruktury ładowania, przeprowadzona bez przerywania pracy terminala, jest niezwykle skomplikowanym zadaniem, co potwierdza Pinar Yüzgec Elma, kierownik projektu infrastruktury ładowania w Contargo. „Po pierwsze, musimy współpracować z bardzo dużą liczbą uczestników projektu, w tym operatorami sieci, właścicielami gruntów i władzami budowlanymi. Po drugie, bardzo niewielu z nich ma doświadczenie w tego typu projekcie. Jednak imponujące jest to, jak wszyscy współpracują nad tym przyszłościowym rozwiązaniem”.
86 ciężarówek elektrycznych i 93 słupy ładowania są wspierane finansowaniem w wysokości około 42,4 mln EUR z Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu w ramach Wytycznych dotyczących finansowania na zakup pojazdów użytkowych z alternatywnymi, przyjaznymi dla klimatu układami napędowymi oraz wdrożenie infrastruktury do tankowania i ładowania (KsNI). Z tego około 15,1 mln EUR jest przekazywanych w ramach niemieckiego planu odbudowy i odporności (DARP) za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu Odbudowy i Odporności (RRF) w ramach programu NextGenerationEU. Wytyczne finansowania są koordynowane przez NOW GmbH (National Organisation Hydrogen and Fuel Cell Technology). Wnioski są zatwierdzane przez Federal Logistics and Mobility Office (BALM).