CPK wyłonił wykonawców dróg do portu lotniczego
Centralny Port Komunikacyjny wskazał firmy do projektowania i budowy dróg wokół lotniska. Spółka podpisze umowę ramową z 9 firmami i 5 konsorcjami, spośród których zostaną wyłonieni wykonawcy odpowiedzialni za powstanie sieci ponad 90 km dróg. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł netto.

W ramach umowy ramowej, poszczególne firmy i konsorcja będą mogły ubiegać się, w uproszczonym trybie przetargowym, o kontrakty na realizacje części zamówienia – prace projektowe, uzyskanie decyzji niezbędnych dla realizacji kontraktów oraz wykonanie robót budowlanych w zakresie układu drogowego łączącego lotnisko CPK z siecią dróg publicznych. W ramach zawartych umów wokół lotniska wybudowanych lub przebudowanych zostanie ponad 90 km dróg.
Wśród największych i najważniejszych elementów planowanej sieci drogowej powstanie m.in. węzeł „Baranów” na autostradzie A2 po wschodniej stronie lotniska, węzeł „CPK Wschód” umożliwiający bezpośredni dojazd podróżnych do lotniska. Przebudowany zostanie również odcinek drogi krajowej nr 50 od skrzyżowania w miejscowości Cyganka do skrzyżowania na istniejącym węźle Wiskitki na południe od portu lotniczego.
– Port w Baranowie będzie wzorcowym przykładem lotniska multimodalnego, gdzie spotkają się różne rodzaje transportu, drogowy, kolejowy i lotniczy by połączyć pasażera za światem i pozwolić mu jak najszybciej dotrzeć w wybrane miejsce — komentuje Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK
Całość zamówienia spółka CPK przewiduje zrealizować w podziale na trzy odrębne części. Część pierwsza to zaprojektowanie i budowa drogi od węzła „CPK Wschód” (bez węzła) do węzła „Baranów” na połączeniu z autostradą A2 (z węzłem). W części drugiej wykonawca zrealizuje Wschodnią Obwodnicę Lotniska – odcinek od skrzyżowania z Północną Obwodnicą Lotniska w rejonie miejscowości Kaski Centralne (bez skrzyżowania) do węzła „CPK Wschód” (z węzłem). Część trzecia prac została podzielona na dwa zadania: budowę Północnej Obwodnicy Lotniska oraz Zachodniej Obwodnicy Lotniska z włączeniem ich w istniejącą sieć drogową.
Zgodnie z przyjętym w spółce harmonogramem pierwsze prace projektowe mają rozpocząć się już na początku 2026 roku, natomiast budowlane w 2028 roku. Budowa „Węzła Baranów” na A2 oraz planowanych odcinków dróg dojazdowych do lotniska będzie realizowana w porozumieniu z GDDKiA, która odpowiedzialna jest również za poszerzenie autostrady A2.
CPK ma w tej chwili wydaną przez wojewodę mazowieckiego decyzję lokalizacyjną dla lotniska. Wedle przyjętych założeń, w trzecim kwartale 2025 roku spółka zamierza złożyć wniosek o pozwolenie na budowę m.in. terminala, a w 2026 roku ogłosi przetargi na powstanie pierwszych obiektów lotniskowych. Zakończenie budowy planowane jest na rok 2031, zaś w kolejnym 2032, port lotniczy CPK ma uzyskać niezbędne certyfikacje i zostać oddany do użytku. Razem z lotniskiem uruchomiony będzie również pierwszy odcinek KDP w Polsce, fragmentem linii nr 85 Warszawa – CPK – Łódź.