Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Porty europejskie przeładowały w ub.r. 18,3 mln TEU towarów z Dalekiego Wschodu

W 2024 roku w światowym handlu przewieziono drogą morską towary w blisko 183,16 mln kontenerach dwudziestostopowych (TEU). Ich liczba wzrosła o 6,2 procent w porównaniu z 2023 roki   aem. Takie są szacunki Container Trade Statistics (CTS), oparte na danych przesyłanych przez armatorów, którzy mają 75 proc. udział w globalnych przewozach kontenerowych.

fot. Pixabay

W grudniu przewieziono towary w 16 mln TEU, co oznacza wzrost o 4,5 proc. w stosunku do listopada i wzrost o 6,6 proc. rok do roku – dane CTS przytacza portal The Loadstar. Globalny indeks cen CTS, który rejestruje zarówno stawki kontraktowe, jak i spotowe zapłacone w ciągu ostatniego roku, w grudniu odnotował niewielki wzrost o 2 pp, a obecnie wynosi 96 punktów. „Warto zauważyć, że indeks jest o 25 punktów wyższy niż w grudniu 2023 r., lecz o 25 punktów niższy niż w grudniu 2022 r., co podkreśla trwające wahania rynkowe i korekty cen” – podał CTS.

Grudniowe ożywienie

Wzrost wolumenów ładunków w grudniu był w dużej mierze napędzany przez popyt w Ameryce Północnej, ocenia CTS. Potwierdzają to dane z raportu National Retail Federation (NRF) i Hackett Associates (HA), opublikowane przez Global Port Tracker. Objęte monitoringiem porty USA obsłużyły w grudniu 2,14 mln TEU (danych nie podały porty w: Nowym Jorku, New Jersey oraz w Miami). W porównaniu z listopadem wolumen zmniejszył się o 0,9 proc., ale w porównaniach rdr wzrósł o 14,4 proc. „Był to najbardziej pracowity grudzień w historii portów amerykańskich” – stwierdza GPT. Powodem były zakupy towarów na zapas, uprzedzające podwyżki ceł na towary importowane z wielu krajów, co istotnie nastąpiło wraz z objęciem urzędu prezydenta przez Donalda Trumpa.

Szacunki roczne

W całym 2024 r. porty amerykańskie (bez wspomnianych trzech) przeładowały towary w 25,5 mln TEU, tj. o 14,8 proc. więcej rdr, zbliżając się do rekordowego wolumenu 25,8 mln TEU w czasie pandemii w 2021 r. Można zatem wyliczyć, że porty amerykańskie miały w ub.r. 14 proc. udziału w światowej obsłudze towarów w kontenerach przewożonych morzem.

Z portów Dalekiego Wschodu do Europy wysłano w ub.r. towary w 18,3 mln TEU, co oznacza wzrost o 11,9 proc. w porównaniu z 2023 r. (w grudniu było to 1,7 mln TEU, o 10,4 proc. więcej rdr). Tylko w tej relacji porty europejskie miały zatem ok. 10 proc. udział w globalnych przeładunkach kontenerów. Szacując na podstawie danych CTS i GPT, sam eksport towarów w kontenerach wysyłanych z portów Dalekiego Wschodu miał w 2024 r. ok. 60 proc. udziału w światowym przeładunkach.

Możliwe podkręcanie rynku

„Zaopatrzenie na zapas to tylko jeden ze sposobów, w jaki sprzedawcy detaliczni próbują poradzić sobie ze skutkami ceł w najbliższym czasie” – stwierdził w raporcie Jonathan Gold, wiceprezes NRF ds. łańcucha dostaw i polityki celnej. W istocie importerzy nadal przyspieszają dostawy bowiem obawiają się, że chińskie cła mogą jeszcze wzrosnąć. 

„Nie ma jednego zestawu taryf. Prezydent Trump mówił również o uniwersalnych taryfach bazowych, kolejnych cłach nakładanych na towary z Chin i innych krajów, a także o wzajemnych cłach. W związku z tym istnieje wiele różnych dyskusji na temat taryf i niepewność co do ich poziomu, a co wpływają na podejście sprzedawców detalicznych w łańcuchach dostaw” – powiedział Gold w wywiadzie dla FreightWaves.

Ponieważ towary detaliczne z Meksyku i Kanady są przewożone głównie ciężarówkami lub pociągami, krótkoterminowy wpływ na ruch portów będzie minimalny. Ale sprawa nabierze innego wymiaru, gdy ruszą retorsje celne zamorskich Chin i krajów europejskich. Global Port Tracker prognozował przeładunki w styczniu w portach USA na poziomie 2,11 mln TEU, co oznacza wzrost o 7,8 proc., w lutym (tradycyjnie słabym) na 1,96 mln TEU (+0,2 proc. rdr), a w marcu 2,14 mln TEU (+11,1 proc.).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close