Pierwsze spotkanie grupy roboczej w ramach projektu drogowego Korytarze Solidarności UE-UA
Solidarity Lanes (tłum. Korytarze Solidarności) to program zainicjowany przez Komisję Europejską (Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska – CINEA) w maju 2022 r. Ma on na celu optymalizację i modernizację potoków ruchu w zakresie infrastruktury, przepustowości, interoperacyjności i efektywności usług na głównych przejściach granicznych między Unią Europejską (UE) a Ukrainą. Powstał w odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe i logistyczne wynikające z geopolitycznych wyzwań związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę oraz dąży do zwiększenia przepustowości, interoperacyjności i efektywności usług transportowych na pograniczu Ukrainy i terenu UE.

W ramach Korytarzy Solidarności CINEA realizowane są liczne projekty infrastrukturalne, z których dwa wdrażane są z udziałem polskich i ukraińskich partnerów. Projekty te realizowane są na mocy umów grantowych, których sygnatariuszami są CINEA, CUPT i partnerzy z Polski i Ukrainy. Oba przedsięwzięcia rozpoczęły się w 2023 r. i zakończą w 2027 r. Koordynuje je CUPT zapewniając monitorowanie stanu prac i realizację założonych kamieni milowych w porozumieniu z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, które w Polsce pełni rolę Instytucji Zarządzającej dla Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2).
Projekt drogowy „Korytarze Solidarności UE-UA”
Spotkanie, które odbyło się w Lublinie 28 i 29 stycznia 2025 roku dotyczyło konkretnie projektu drogowego „Korytarze Solidarności UE-UA” (nr projektu 101122932). Projekt ten polega na optymalizacji i modernizacji przepływów transportowych pod względem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i wydajności usług na głównych przejściach granicznych PL/UA.
Projekt koordynowany przez CUPT i realizowany przez polsko-ukraińskie konsorcjum w składzie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych (LZOPG), Państwowa Agencja Restrukturyzacji i Rozwoju Infrastruktury Ukrainy (AgencyUA).
Czego dotyczyło spotkanie?
Dwudniowe spotkanie objęło kilka różnych sesji tematycznych prowadzonych przez ekspertów z CUPT. Wszystkie dyskusje odbyły się przy aktywnym udziale uczestników, w tym także przedstawicieli Departamentu Strategii Transportu Ministerstwa Infrastruktury (MI) i Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR).
Pierwszego dnia każdy z Beneficjentów wygłosił prezentacje dotyczące szczegółów projektu i postępów w jego realizacji, a przedstawiciele MI i MFiPR przedstawili genezę programu „Korytarze Solidarności” zainicjowanego przez Komisję Europejską, jak również ogólne informacje i statystyki dotyczącej realizacją inwestycji z dofinansowaniem z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF. Drugiego dnia skupiono się na kwestiach związanych ze sprawozdawczością oraz audytami w ramach projektu.
Jakie działania będą realizowane w ramach projektu?
Głównym celem projektu jest utworzenie i optymalizacja tzw. Korytarzy Solidarności pomiędzy UE a Ukrainą. Projekt jest realizowany poprzez działania takie jak: roboty budowlane dot. drogi ekspresowej S12 – komponent wdrażany przez GDDKiA, prace projektowe dot. terminala odpraw w Okopach – komponent wdrażany przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych oraz nowoczesne rozwiązania informatyczne (tj. dedykowana aplikacja dot. obsługi odprawy granicznej) – komponent wdrażany przez Krajową Administrację Skarbową. W ramach projektu działania podejmowane przez partnerów z Ukrainy dotyczą w szczególności infrastruktury drogowej powiązanej z przejściami granicznymi: Yagodyn/Dorohusk, Rava Ruska/Hrebenne i Krakovets/Korczowa. Te przejścia graniczne, o których mowa, są głównymi połączeniami na granicy PL(UE)-UA.
Projekt jest realizowany poprzez prace, badania i najbardziej zaawansowane rozwiązania informatyczne w celu stworzenia przyjaznego dla środowiska transgranicznego połączenia drogowego w ramach kompleksowej sieci drogowej TEN-T. W konsekwencji ma zapewnić zwiększenie przepustowości przejść granicznych i ułatwić przepływ ruchu dla różnych rodzajów transportu. Projekt wpisuje się w cele i priorytety określone w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”, z którego otrzymują dofinansowanie.