Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pierwsze spotkanie grupy roboczej w ramach projektu drogowego Korytarze Solidarności UE-UA

Solidarity Lanes (tłum. Korytarze Solidarności) to program zainicjowany przez Komisję Europejską (Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska – CINEA) w maju 2022 r. Ma on na celu optymalizację i modernizację potoków ruchu w zakresie infrastruktury, przepustowości, interoperacyjności i efektywności usług na głównych przejściach granicznych między Unią Europejską (UE) a Ukrainą. Powstał w odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe i logistyczne wynikające z geopolitycznych wyzwań związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę oraz dąży do zwiększenia przepustowości, interoperacyjności i efektywności usług transportowych na pograniczu Ukrainy i terenu UE.

fot. CUPT

W ramach Korytarzy Solidarności CINEA realizowane są liczne projekty infrastrukturalne, z których dwa wdrażane są z udziałem polskich i ukraińskich partnerów. Projekty te realizowane są na mocy umów grantowych, których sygnatariuszami są CINEA, CUPT i partnerzy z Polski i Ukrainy. Oba przedsięwzięcia rozpoczęły się w 2023 r. i zakończą w 2027 r. Koordynuje je CUPT zapewniając monitorowanie stanu prac i realizację założonych kamieni milowych w porozumieniu z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, które w Polsce pełni rolę Instytucji Zarządzającej dla Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2).

Projekt drogowy „Korytarze Solidarności UE-UA”

Spotkanie, które odbyło się w Lublinie 28 i 29 stycznia 2025 roku dotyczyło konkretnie projektu drogowego „Korytarze Solidarności UE-UA” (nr projektu 101122932). Projekt ten polega na optymalizacji i modernizacji przepływów transportowych pod względem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i wydajności usług na głównych przejściach granicznych PL/UA.

Projekt koordynowany przez CUPT i realizowany przez polsko-ukraińskie konsorcjum w składzie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych (LZOPG), Państwowa Agencja Restrukturyzacji i Rozwoju Infrastruktury Ukrainy (AgencyUA).

Czego dotyczyło spotkanie?

Dwudniowe spotkanie objęło kilka różnych sesji tematycznych prowadzonych przez ekspertów z CUPT. Wszystkie dyskusje odbyły się przy aktywnym udziale uczestników, w tym także przedstawicieli Departamentu Strategii Transportu Ministerstwa Infrastruktury (MI) i Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR).

Pierwszego dnia każdy z Beneficjentów wygłosił prezentacje dotyczące szczegółów projektu i postępów w jego realizacji, a przedstawiciele MI i MFiPR przedstawili genezę programu „Korytarze Solidarności” zainicjowanego przez Komisję Europejską, jak również ogólne informacje i statystyki dotyczącej realizacją inwestycji z dofinansowaniem z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF. Drugiego dnia skupiono się na kwestiach związanych ze sprawozdawczością oraz audytami w ramach projektu.

Jakie działania będą realizowane w ramach projektu?

Głównym celem projektu jest utworzenie i optymalizacja tzw. Korytarzy Solidarności pomiędzy UE a Ukrainą. Projekt jest realizowany poprzez działania takie jak: roboty budowlane dot. drogi ekspresowej S12 – komponent wdrażany przez GDDKiA, prace projektowe dot. terminala odpraw w Okopach – komponent wdrażany przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych oraz nowoczesne rozwiązania informatyczne (tj. dedykowana aplikacja dot. obsługi odprawy granicznej) – komponent wdrażany przez Krajową Administrację Skarbową. W ramach projektu działania podejmowane przez partnerów z Ukrainy dotyczą w szczególności infrastruktury drogowej powiązanej z przejściami granicznymi:  Yagodyn/Dorohusk, Rava Ruska/Hrebenne i Krakovets/Korczowa. Te przejścia graniczne, o których mowa, są głównymi połączeniami na granicy PL(UE)-UA.

Projekt jest realizowany poprzez prace, badania i najbardziej zaawansowane rozwiązania informatyczne w celu stworzenia przyjaznego dla środowiska transgranicznego połączenia drogowego w ramach kompleksowej sieci drogowej TEN-T. W konsekwencji ma zapewnić zwiększenie przepustowości przejść granicznych i ułatwić przepływ ruchu dla różnych rodzajów transportu. Projekt wpisuje się w cele i priorytety określone w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”, z którego otrzymują dofinansowanie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close