Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dobry czas dla załadowców na negocjacje stawek frachtu kontenerowego

Kończące się święta Chińskiego Nowego Roku (29.01 – 12.02) stoją pod znakiem dalszego spadku stawek frachtu spot, zarówno z Chin do USA, jak i do Europy. Raporty wskazują jako przyczynę pogłębiającą się wojnę celną w handlu. Ale przyczyn jest kilka i nie wszystkie szybko zanikną.

fot. Pixabay

Jest to zatem dobra pora do rezerwacji tańszych przewozów, nawet znacznie wobec aktualnych stawek w umowach spot, oceniają niektórzy analitycy. Otwiera się też pole do nowych negocjacji stawek długoterminowych. 

Stawki nadal w dół

W minionym tygodniu Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), który zestawia notowania na nadchodzący tydzień, odnotował spadki na wszystkich szlakach handlowych tydzień do tygodnia, z wyjątkiem wzrostu o 10 proc. na trasie Chiny-Meksyk. Wskaźnik SCFI Chiny – Europa Północna zmalał o 16 proc. – do 1934 USD/TEU, Chiny -Morze Śródziemne o 5 proc. – do 2487 USD/TEU, podczas gdy stawki dla zachodniego i wschodniego wybrzeża USA spadły o 5 proc. 

Główny indeks w notowaniach Drewry (DWCI) zmalał 6 bm. tylko o 3 proc. tydzień/tydzień, lecz stawki frachtu z Szanghaju do Rotterdamu spadły o 5 proc. (o 149 USD) – do 3 125 USD za kontener40-stopowy, a do Genui zmniejszyły o 4 proc. – do 4236 USD/FEU, w obu przypadkach notując systematyczne spadki od 19 grudnia. Ogólnie, DWCI miał poziom o 68 proc. niższy od notowanego w szczycie pandemii (10 377 USD/FEU we wrześniu 2021 r.), był zarazem o 130 proc. wyższy niż średnia z 2019 r. – 1 420 USD/FEU. To rodzi spekulacje o możliwym skali dalszych spadków stawek frachtu.

Komentarze

„Na rynku nie ma żadnych realnych ograniczeń ani co do slotów, ani znalezienia statku. Widzę naprawdę niskie stawki u niektórych przewoźników na warunkach przedpłaconych, ale najtańsze są u przewoźników sojuszu Gemini, o około 20 proc. od pozostałych” – powiedziała portalowi The Loadstar Anne Sophie Fribourg, wiceprezes ds. globalnego frachtu morskiego spedytora Zencargo. Jak dodała: „Nie wiem, czy jest to kwestia psychologiczna, czy Gemini być może przewiduje słaby popyt”. 

Do czasu objęcia prezydentury przez Donalda Trumpa wzrost stawek od jesieni objaśniano „popytem wyprzedzającym” podwyżki ceł importowanych na towary, co zapowiadał podczas spotkań z wyborcami. Obecnie spadek stawek frachtu tłumaczy się „tłumieniem popytu” z powodu już wprowadzonych ceł i groźby eskalacji wojny celnej. Jednak na poziom stawek wpływa bardziej fundamentalny czynnik: rosnąca nierównowaga popytu i podaży. Może się ona zwiększyć drastycznie, gdy Morze Czerwone stanie się w pełni bezpiecznym akwenem dla żeglugi.

„Główną dźwignią dla przewoźników, by zatrzymać spadek stawek, jest ograniczenie zdolności przewozowych” – podkreśla Peter Sand, główny analityk Xeneta. Według podanych przez niego danych, rośnie liczba rejsów kontenerowców bez ładunku. Np.  w tygodniu rozpoczynającym się 24 lutego na trasie Daleki Wschód – porty Morza Śródziemnego jest to poziom bliski 39 tys. TEU zdolności przewozowej, tj. trzykrotnie większy niż obecnie. „Przewoźnicy nie będą siedzieć z założonymi rękami, mądrzej będą zarządzać mocami przewozowymi, część z nich wygaszając” – komentuje Peter Sand. Ale sam dopowiada, że to zapewne nie wystarczy, by powstrzymać dalszy spadek stawek frachtu.

Zakupy

Choć bieżące stawki frachtu maleją, armatorzy liniowi i firmy leasingowe nadal zamawiają nowe kontenerowce, bowiem realizują z bieżącej eksploatacji wysokie marże. Np. Hapag-Lloyd podpisał właśnie z południowokoreańską stocznią Hanwha Ocean list intencyjny na dostawę sześciu dwupaliwowych kontenerowców o pojemności 16 800 TEU każdy, odstępując od złożenia zamówienia w chińskiej stoczni Yangzijiang Shipbuilding. Hanwha ma dostarczyć statwki pod koniec 2027 roku. Każdy z nich będzie kosztował nieco ponad 200 milionów dolarów, czyli mniej niż 210 mln, jakie wynegocjowała stocznia Yangzijiang przy zakupie w październiku przez Hapag 12 kontenerowców dwupaliwowych o pojemności 16 800 TEU każdy (z dostawą w latach 2027 – 29). Hapag-Lloyd poinformował, że łącznie zabezpieczył 3,4 mld USD środków na sfinansowanie obu zakupów i  kilkunastu statków o pojemności 9200 TEU. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close