Port Kłajpeda zelektryfikuje nabrzeża
Port Kłajpeda zbuduje instalację do zasilania statków cumujących przy nabrzeżach energią elektryczną z lądu. Zarząd litewskiego portu pozyskał na budowę systemu onshore power supply (OPS) dofinansowanie z funduszy unijnych. Litwa jest ostanim krajem położonym nad Bałtykiem, który jeszcze nie posiada takiej instalacji.

Port Kłajpeda przygotowuje się do spełnienia regulacji ograniczających emisje spalin i zużycie paliw kopalnych w transporcie morskim. W przyszłym roku oddane do użytku mają zostać 4 instalacje do zasilania energią elektryczną cumujących statków. Trzy z nich powstaną przy nabrzeżach terminala promowego i będą zasilać jednostki ro-ro DFDS i TT-Line zawijające do Kłajpedy. Czwarta powstanie w terminalu kontenerowym. Zarząd Portu Kłajpeda zawarł umowę z wykonawcą — firmą UAB Vakarų Resta, która zbuduje stację transformatorową i sieć dystrybucyjną.
Litwini pozyskali 8,6 mln euro dofinansowania z funduszy „Łącząc Europę” (CEF) na projekt elektryfikacji nabrzeży Portu Kłajpeda. Wartość całkowita tego projektu wynosi 11 mln euro. Dzięki elektryfikacji statki cumujące przy nabrzeżach nie będą musiały zużywać paliwa kopalnego do zasilania agregatów wywarzających elektryczność wykorzystywaną przez różne systemy pokładowe, czy kontenery chłodnicze. Projekt elektryfikacji nabrzeży litewskiego portu ma być zrealizowany do 2028 r.
Ekologiczna inwestycja
— Inwestowanie w tworzenie przyjaznego dla środowiska portu odzwierciedla również nasze zaangażowanie w bycie nowoczesnym, innowacyjnym i odpowiedzialnym węzłem transportu morskiego. Instalując zaawansowaną infrastrukturę zasilania z lądu dla statków, port zobowiązujemy się do zmniejszenia wpływu swoich działań na środowisko: poprawy jakości powietrza i zmniejszenia poziomu hałasu. Jednocześnie projekt ten wzmacnia konkurencyjność naszego portu na rynku międzynarodowym — powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu w Kłajpedzie.
Kłajpeda jest kolejnym bałtyckim portem, który buduje system onshore power supply. Takie systemy działają już w 20 portach we wszystkich krajach położonych nad Bałtykiem z wyjątkim Litwy, która jako ostatnia rozpocznie budowę swojego OPS. Pierwszy polski system OPS oddano do użytku w Porcie Gdynia przy nowym Publicznym Terminalu Promowym w 2022 r. Od 1 stycznia 2030 r. zgodnie z unijną dyrektywą wszystkie kontenerowce i statki pasażerskie cumujące przy nabrzeżach w europejskich portach będą musiały być zasilane elektrycznością z lądu.
Czytaj także: Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie na niskoemisyjny system OPS