Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polska destynacja dominowała w przewozach koleją z Chin do UE

Po dwóch latach spadków, wolumen kolejowych przewozów towarowych między Chinami a krajami Unii Europejskiej ożywił się. Rok 2024 zakończył się ich wzrostem o 80 proc. licząc liczbą ładunków w kontenerach transportowanych w obu kierunkach, w porównaniu do 2023 r. W dużym stopniu z powodu kryzysu żegludze Morzem Czerwonym, co podniosło konkurencyjność oferty i stawek przewoźników kolejowych. 

Ale w tym roku to, co dało impuls do wzrostu – zakłócenia w transporcie morskim – może zaniknąć. Co więcej, transport morski zyska znów więcej atutów nad kolejowym, który może zacząć hamować na trasie Chiny – Europa. Na podkreślenie zasługuje, że Polska destynacja dominowała w ub.r. w przewozach koleją z Chin do krajów unijnych oraz odnotowała spory wzrost wywozu towarów do Chin.

Statystyki

W 2024 r. (liczone do 24 grudnia) przewozy koleją towarów w kontenerach z Chin do Europy  przekroczyły 330,7 tys. TEU i wzrosły o 131 proc. w porównaniu z 2023 r., wynika z danych Euroazjatyckiego Sojuszu Kolejowego (European Rail Alliance; podajemy obliczenia własne). Średni czas przewozu wyniósł 9,7 dnia, co oznacza, że zrealizowano cel na 2024 r., by dziennie pociągi kontenerowe pokonywały dystans po 1300 km (w 2019 r. – 1008 km/dziennie).

Dominujący udział w łącznym transporcie z Chin do UE, bo 88,5 proc., miały przewozy z Chin do Polski – był to wolumen 292,95 tys. TEU, który wzrósł 149 proc. rdr. Do Niemiec trafiło 23,79 tys. TEU,o 84,9 proc. więcej, a ponadto m.in. do Belgii – 7,9 tys. TEU (+7,7 proc.), na Węgry – 4,1 tys. TEU (-0,2 proc.), do Holandii – ponad 2 tys. TEU (+55,7 proc.).

Z krajów UE do Chin przewieziono w 2024 r. towary w ok. 49,73 tys. TEU, tj. o 26,7 proc. mniej w porównaniu z 2023 r. Zadecydował o tym spadek o prawie 1/3 przewozów z Niemiec co Chin (39,1 tys. TEU), który trwa od historycznie największego wolumenu z 2021 r. (150 tys. TEU). Z Polski do Chin odprawiono ładunki w 6 938 TEU, co oznacza wzrost o 24,3 proc. rdr.

NJS a trasa do UE

Łącznie w 2024 r. Nowym Jedwabnym Szlakiem w obie strony – Chiny kraje UE – przewieziono ponad 380,4 tys. TEU, w porównaniu z 211 tys. TEU w 2023 r. –  o 80,2 proc. więcej.mTymczasem według statystyk opublikowanych przez China Railway Container Transport (CRCT), w 2024 r. na trasie Chiny – Europa – Chiny uruchomiono 19 392 pociągi (o 10,7 proc. więcej rdr), a łącznie wysłano nimi 2 077 216 TEU towarów (o 9,2 proc. więcej).  

Jeżeli dane CRCT są kompatybilne z danymi ERA (odnośnie wolumenów w TEU), to można szacować, że w 2024 r. transport Chiny – UE – Chiny miał mniej niż 20 proc. udziału w łącznych przewozach NJS. Dominującymi kierunkami dla kolei chińskich były trzy kraje: Kazachstan, Rosja i Białoruś. 

Indeksy cen frachtu

Na taką asymetrię pośrednio wskazują też uwagi do bieżących notowań indeksu cen frachtu kolejowego (Eurasian Rail Alliance Index – ERAI). „Dynamiczny rozwój kolejowych przewozów kontenerowych tranzytowych na terenie Rosji, Kazachstanu i Białorusi charakteryzuje się szybkim wzrostem liczby jego członków, czyli: nadawców, odbiorców, firm transportowych i spedycyjnych, którzy potrzebują stałego dostępu do najnowszych informacji o rynku” – komentują wyniki autorzy indeksu.

Na koniec grudnia 2024 r. główny indeks (ERAI Composite) miał wartość 3215 USD/FEU i był nieco mniejszy niż średnio przez większość pozostałych miesięcy (3269 USD/FEU). Subindeks odzwierciedlający koszt przewozów kontenerowych ze Wschodu na Zachód (ERAI West) w grudniu miał wartość 3372 USD/FEU i od października był już niższy niż fracht morski z Chin do Europy Północnej w notowaniach Drewry (3803 USD/FEU z 19 grudnia). Jednak od tego czasu stawki frachtu morskiego maleją i w notowaniach Drewry z 25 lutego br. koszt przewozu 1 FEU z Szanghaju do Rotterdamu wynosił 3123 dol., czyli poniżej frachtu kolejowego, którego wartości wahają się w niewielkim paśmie.

Popyt na kolei może maleć?

Ponieważ branża morska – po rozejmie Izraela z Palestyńczykami – rozważa powrót do korzystania z Kanału Sueskiego, załadowcy negocjujący nowe kontrakty w tym roku stoją przed dylematem, czy nadal lub w jakim zakresie korzystać z usług transportu kolejowego NJS. Za przemawia spodziewana tendencja dalszych obniżek stawek frachtu morskiego, być może do poziomu z 2023 r. Za usługami kolei przemawia atrakcyjniejszy czas przewozu.  

Są też opinie, że spełnienie wrogiej retoryki prezydenta Trumpa wobec UE i wprowadzenie ceł na towary europejskie może zmusić kraje unijne do zbliżenia się do Chin. A jeśli kolej utrzyma swoją pozycję, jednym z krajów, który wydatnie na tym skorzystać, jest Polska, jak wskazują nie tylko dane z ub.r. Polska już cztery lata temu wyprzedziła Niemcy jako główna brama kolejowego transportu towarowego Chin do Europy, a w ub.r. umocniła tę pozycję.

Rozwój intermodalnych przewozów kolejowych między Europą a Azją Wschodnią będzie jednym z tematów Kongresu INTRMODAL IN POLAND 2025, który odbędzie się w dniach 11-13 czerwca w Janowie Podlaskim. Więcej informacji o tym wydarzeniu znaleźć można na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close