Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kryzys żeglugi Morzem Czerwonym wywindował zyski grupy Maersk

W 2024 roku zintegrowana firma logistyczna A.P. Möller – Maersk uzyskała dobre, w niektórych segmentach rekordowe wyniki finansowe i znaczną poprawę rentowności, wynika z komunikatu dla inwestorów. Były one możliwe dzięki zwiększonemu niż rok wcześniej popytowi na transport towarów w kontenerach, większemu wolumenowi przeładunków w terminalach grupy oraz wyższe średnio w roku stawki frachtu, na co wpłynęła sytuacja ograniczonej żeglugi Morzem Czerwonym i przekierowanie statków na trasie Azja-Europa wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co dodało 10 – 14 dni do tranzytu w każdym kierunku.

fot. Pixabay

Uwzględniając tewyniki i „siłę bilansu’, rada dyrektorów proponuje dywidendę w wysokości 1 120 DKK na akcję. Oddzielnie ogłosiła rozpoczęcie programu skupu akcji własnych o wartości do ok. 2 mld USD, który ma zostać zrealizowany w ciągu 12 miesięcy. 

Podstawowe wyniki finansowe

W 2024 r. skonsolidowane przychody grupy przekroczyły 55,48 mld USD i były o 8,7 proc. wyższe niż w 2023 r. W łącznych przychodach dominujący był udział (67,4 proc.) przychodów z działalności „Oceanicznej” – sięgał 37,39 mld USD i wzrósł w ciągu roku o 11,1 proc. Przychody z segmentu „Logistyka i usługi” wyniosły 14,92 mld USD (+7,2 proc.), a segmentu „Terminale” 4,47 mld USD (+16,2 proc.), które były najlepsze w historii grupy na skutek „znacznym wzrostem przychodów dzięki wysokim wolumenom wraz z podwyżkom taryf kompensującymi inflację, lepszym asortymentem klientów i produktów oraz wyższym przychodom z magazynowania”, podano w komunikacie. Grupa Maersk odnotowała za cały rok 2024 EBIT w wysokości 6,5 mld USD, w porównaniu do 3,94 mld USD w 2023 r. Był to trzeci najlepszy wynik A.P. Möller – Maersk. Capex grupy miał wartość 4,2 mld USD, wobec 3,6 mld rok wcześniej.

„Zwiększone stawki frachtu spowodowane sytuacją na Morzu Czerwonym, w połączeniu z naszą zdolnością do wykorzystania wyższego niż oczekiwano popytu, silną egzekucją operacyjną i dyscypliną kosztów, doprowadziły nas do wielokrotnego podnoszenia w ciągu roku wyników, które ostatecznie są znacznie powyżej wstępnych wskazówek” – podkreślili w raporcie rocznym Vincent Clerc, dyrektor generalny Maersk i Robert Maersk Uggla, przewodniczący rady nadzorczej.

Działalność w nowym sojuszu

W komunikacie nie podano ścisłych prognoz wyników finansowych grupy na 2025 r.  Przedstawiciele zapowiadają, że wytyczne finansowe opierają się na globalnym wzroście wolumenów kontenerów o 4 proc., a duńska firma „będzie rosła zgodnie z rynkiem”. Ponowne otwarcie Morza Czerwonego dla swobodnej żeglugi ma mieć natomiast „znaczący wpływ na rentowność Maersk w 2025 roku”. Od lutego Maersk jest członkiem sojuszu armatorskiego Gemini Cooperation, który tworzy razem z Hapag-Lloyd. Sojusz ten kładzie nacisk poprawę wydajności i niezawodności stałych połączeń, zgodnie ze strategią „piasta i szprych”.

Patrz: Zmiana partnerów w sojuszach armatorów otwiera nowy rozdział w żegludze kontenerowej

„Sieć jest tworzona przez nasze własne terminale hubowe, wspierane przez inwestycje w celu zapewnienia szybkiego i wydajnego przeładunku. Po pełnym etapie zmniejszymy o 40 proc. zatrzymania statków w pętli oraz skrócimy czas pracy przewozowej w pętli o około 15 proc., co ostatecznie doprowadzi do poprawy obrotów aktywów” – powiedział Uggla.

Maersk położył duży nacisk na logistykę i usługi w ostatnich latach. W 2024 r. dobiegło końca integracji LF Logistics z około 10 000 pracownikami i 155 magazynami na całym świecie. Pomimo inwestycji w usługi i firmy logistyczne, co jest innym założeniem strategicznym grupy (a co tworzy pionowo układane usługi), jednak segment ten wniósł mniej niż 10 proc. łącznych przychodów grupy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close