Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Świnoujście z szansą na bycie liderem w tej części basenu Morza Bałtyckiego 

Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Z punktu widzenia gospodarczego to dla województwa zachodniopomorskiego wiadomość bardziej niż dobra. Jednocześnie przedsiębiorcy sektora TSL zaznaczają, że budowa potencjału transportowego i portowego w Świnoujściu nie może odbywać się kosztem potencjału turystycznego.

fot. ZMPSiŚ

– Wiele wskazuje na to, że Świnoujście grać będzie w europejskiej ekstraklasie jako miasto, które będzie jednym z najsilniejszych portów i jedną z najważniejszych turystycznych destynacji w Europie. Ta hybryda nie jest łatwa do osiągnięcia, ale jest możliwa jeżeli Rząd będzie blisko współpracować z samorządem – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Inwestycja o charakterze historycznym 

To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Terminal kontenerowy w Świnoujściu umocni pozycję polskich portów względem konkurencji z innych części Europy, a nawet świata. W opinii wielu ekspertów Polska ma szansę stać się liderem sektora TSL w naszej części basenu Morza Bałtyckiego. Nowoczesny terminal kontenerowy będzie przystosowany do obsługi statków o długości do 400 metrów. W tym celu planowane jest pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów, co pozwoli na przeładunek 1,5-2 mln TEU rocznie.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że inwestycja może budzić dyskusję i nie należy w tym temacie ignorować głosu mieszkańców i samorządu. Patrząc jednak na interes polskiej gospodarki w ujęciu nie tylko krajowym, ale i światowym, to tworzymy właśnie jeden z elementów sprawiających, że województwo zachodniopomorskie rośnie. Jeżeli chcemy rozwijać porty, otwierać się na transport intermodalny, na przeładunek kontenerów to terminal jest szansą na rozwój, której nie można ignorować – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. Inwestycja ma być gotowa w 2029 roku. 

Terminal kontenerowy = nowe grupy towarowe do przeładunku

Inwestycja realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Terminal powstanie na wschód od gazoportu, a jego infrastruktura zostanie wyposażona w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi normami ekologicznymi. 

W opinii Laury Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL i ekspertki ds. transportu, spedycji i logistyki Północnej Izby Gospodarczej jest to jedna z inwestycji, która umacnia gospodarkę Pomorza Zachodniego i cały sektor TSL w regionie. – Świnoujście stanie się jednym z najważniejszych punktów gospodarczych na mapie Polski. Jako Grupa CSL z dużą nadzieją patrzymy na rozwój terminala, ale i na rozwój transportu intermodalnego, który moim zdaniem jest przyszłością Europy, a wciąż pozostaje w cieniu transportu drogowego – mówi prezes Grupy CSL Laura Hołowacz. 

– Świnoujście rozwija się bardzo dynamicznie, a wykorzystanie funduszy w rozwój infrastruktury portowej jest widoczna. To miasto nie jest już tylko perłą turystyczną, ale i ważnym elementem trasy północ-południe, która ma gigantyczny potencjał rozwojowy. Powinniśmy już teraz myśleć o zwiększaniu potencjału kadrowego w naszym regionie, by przejmować jak największą ilość grup towarowych, których dotychczas nie obsługiwaliśmy lub obsługiwaliśmy mniej intensywnie niż w ostatnich latach – mówi prezes Laura Hołowacz. 

Eksperci sektora TSL przyznają, że rozwój infrastruktury portowej dobrze wpływa na sytuację firm transportowych i logistycznych. Dodają także, że województwo zachodniopomorskie potrzebuje większej ilości powierzchni magazynowej oraz suchego terminala przeładunkowego. 

Znaczenie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu dla polskiej gospodarki będzie jednym z tematów Konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH, która odbędzie się w Szczecinie w dniach 10-11 września. Program tego wydarzenia oraz informacje organizacyjne można znaleźć na stronie: intermodalinpoland.eu/intermodal-in-poland-north-south-2025/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close