Terminal kontenerowy w Świnoujściu z ostateczną decyzją środowiskową
Skarga złożona przez niemiecką organizację pozarządową zostałą odrzucona i decyzja środowiskowa wydana dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest już ostateczna — poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

— Zaskarżenie przygotowane przez m.in. niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową. Kolejny bardzo ważny krok w realizacji inwestycji wykonany. Przypomnę, że planowane zakończenie budowy to przełom 2028/2029 roku. Gdy terminal zostanie oddany do użytku będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju — napisał Marchewka na portalu społecznościowym.
Przypomnijmy: planowany terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie na nowym pirsie, który zostanie zbudowany na zachód od terminala LNG. Inwestycja realizowana jest w formule partnerstwa publiczno — prywatnego. Za budowę samego terminalu odpowiada konsorcjum DEME Concessiosns N.V. i QTerminals W.L.L, a strona publiczna: Urząd Morski w Szczecinie oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście odpowiadają za przygotowanie infrastruktury dostępowej od strony morza i lądu. W pierwszym etapie inwestycji powstanie port kontenerowy o możliwości przeładunkowej 1 mln TEU rocznie.
Kolejne kroki
W kwietniu ubr. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał od Wojewody Zachodniopomorskiego decyzję lokalizacyjną, którą zaskarżyło do sądu miasto Świnoujście, lecz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił tę skargę. Wcześniej Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową, która została zaskarżona przez stowarzyszenie Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV). Niemieccy działacze ekologiczni zarzucali stronie polskiej, że nie wzięto pod uwagę wpływu inwestycji na obszary chronne na Bałtyku. W efekcie ZMPSiŚ musiał uzupełnić dokumentację projektu. Po spełnieniu tego warunku uzyskano ostateczną decyzję środowiskową.
Obecnie inwestorzy czekają na decyzję środowiskową dla projektu nowego toru podejściowego do portu kontenerowego, który realizować będzie Urząd Morski w Szczecinie. Budowa nowego terminalu kontenerowego ma się zakończyć na przełomie 2028/2029 r. Szacunkowe koszty budowy samego terminala wynoszą 2,5 mld zł, toru podejściowego 10 mld zł, infrastruktury dostępowej od strony lądu 1,2 mln zł.
Znaczenie budowy nowego portu kontenerowego w Świnoujściu dla polskiej i europejskiej logistyki będzie jednym z tematów Konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH, która odbędzie się w Szczecinie w dniach 10-11 września. Program tego wydarzenia oraz informacje organizacyjne można znaleźć na stronie: intermodalinpoland.eu/intermodal-in-poland-north-south-2025/