Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Prezydent Donald Trump wkroczył na nowe terytorium prawa handlowego

Prezydent Donald Trump podjął decyzję o nałożeniu 25-procentowych ceł na importowane towary z Kanady (10 proc. na energię) i Meksyku oraz dodatkowych 10-procentowych ceł na chińskie towary. Jako uzasadnienie administracja Trumpa podaje ograniczenie importu fentanylu i nielegalnej imigracji do USA. Kanada i Meksyk zarządziły środki odwetowe, podczas gdy Chiny zapowiedziały, że zakwestionują cła w Światowej Organizacji Handlu i podejmą „nieokreślone jeszcze środki zaradcze”. 

fot. Pixabay

A zgodnie z oświadczeniami z kampanii wyborczej Trumpa, wyższymi cłami zostaną objęte zapewne wkrótce także kraje Unii Europejskiej. Niektórzy eksperci ds. handlu i prawa oceniają, że decyzja Trumpa nie spełnia przepisów Ustawy o Międzynarodowych Nadzwyczajnych Uprawnieniach Gospodarczych (IEEPA), więc jego działania spotkają się z szybkimi pozwami sądowymi, co może ustanowić ważne precedensy. Podjęte już decyzje oraz możliwe kolejne w sprawie ceł wpłyną na światowe przepływy towarów w transporcie morskim i zmiany kierunków przewozów. Oczekuje się spadku wolumenu przewozów, co doprowadzi do zmian w stawkach frachtu, a co odczuje  najbardziej żegluga kontenerowa i paliw płynnych. 

IEEPA

Podejmując decyzje celne Trump powołał się na „nadzwyczajne zagrożenie” dla kraju z powodu importu fentanylu i nielegalnej imigracji. Stan „nadzwyczajnych zagrożeń” określony jest w ustawie IEEPA, która daje prezydentowi szerokie uprawnienia do nakładania sankcji gospodarczych i finansowych w czasach kryzysu. Ustawę tę stosują Stany Zjednoczone wobec Rosji, w związku z jej wojną na Ukrainie.

Za powód powołania się na „stan nadzwyczajny” Trump uznaje nielegalną migrację poprzez kraje sąsiednie oraz masowy import fentanylu, produkowany w Chinach. To syntetyczny środek przeciwbólowy i anestezjologiczny, stosowany w oficjalnym obiegu przez medycynę. Jednak w obiegu poza nią jest wykorzystywany jako opioid, silnie uzależniający narkotyk. Przedawkowanie fentanylu zabiło tylko w 2023 r. prawie 75 tys. Amerykanów, według amerykańskich Centrów Kontroli i Prewencji Chorób.

Najszybsza ścieżka

IEEPA dała Trumpowi, w drugim tygodniu jego drugiej kadencji w Białym Domu, najszybszą drogę do nałożenia ceł, przypomina agencja Reutersa. Wprowadzenie przez Trumpa  w ciągu pierwszych czterech lat urzędowania ceł na stal, aluminium i chińskie towary oparte zostało na wynikach wielomiesięcznych dochodzeń i konsultacji publicznych. Obecny taki tryb nowej decyzji Trumpa mogą zakwestionować sądy. 

„Historycznie podtrzymywały ono prawo prezydenta do podejmowania działań nadzwyczajnych, zwłaszcza gdy są one związane z bezpieczeństwem narodowym (…) Obecnie sędziowie raczej nie będą zgadywać, co prezydent ma do powiedzenia na temat tego, co stanowi stan wyjątkowy. Jest tym, co on mówi, że jest” – powiedział agencji Reutersa Tim Brightbill, który współkieruje praktyką handlu międzynarodowego w firmie prawniczej Wiley Rein. W ocenie innych prawników, jeśli sądy zezwolą na stosowanie IEEPA w celu utrzymania taryf celnych, Kongres powinien zreformować IEEPA tak, aby wymagała większego nadzoru. 

Zniesienie klauzuli de minimis

Nowe rozporządzenia celne prezydenta Trumpa przeciwko Kanadzie, Meksykowi i Chinom zawiesza klauzulę de mini mis, tj. zwolnienie bezcłowego dla przesyłek o niskiej wartości – w USA  poniżej 800 USD. Są one powszechnie postrzegane jako luka prawna, która pozwoliła na transport fentanylu i jego prekursorów chemicznych do Stanów Zjednoczonych. Takie małe przesyłki często nie są poddawane kontroli bezpieczeństwa w miejscach wjazdu, co pozwala na przemyt narkotyków i ich składników.

Zarówno dostawcy z Chin, jak i gangi przestępcze w Meksyku od dawna są oskarżane o przemyt fentanylu do Stanów Zjednoczonych. Według źródeł amerykańskich, rośnie również liczba meksykańskich karteli prowadzących w Kanadzie laboratoria syntezy fentanylu i nitazenu. Z dotychczasowych przekazów (brakuje w tej sprawie jednoznaczności), zawieszenie klauzuli de minimis dotyczy tylko wspomnianych trzech krajów, a nie powszechnie wszystkich pozostałych. Wskazuje się, że zniesienie przez USA klauzuli de minimis uderzy w e-handel i branże importujące różne towary.

Ucierpi transport morski

Decyzja w sprawie ceł Donalda Trumpa i retorsje rządów Meksyku i Kanady wpłyną na rynek transportu i logistyki. Według analizy Freightos, Meksyk i Kanada łącznie dostarczyły w 2023 r. do USA towary za prawie 900 mld USD, co stanowiło ok. 28 proc. całkowitego importu USA. Z powodu ceł, tej skali import spadnie znacznie. Freightos oczekuje, że spadek wolumenu przewozów morskich silnie odczuje żegluga kontenerowa oraz przewozy ropy naftowej.

Z analizy przeprowadzonej przez brokera Braemar wynika, że w 2024 r. tylko Meksyk eksportował do USA ok. 500 000 baryłek dziennie ropy naftowej i 100 000 baryłek dziennie oleju opałowego, a także importował z USA około 320 000 baryłek dziennie benzyny i 160 000 baryłek dziennie oleju napędowego – wszystko drogą morską. Nieco mniejsze były wolumeny w obrocie z Kanadą.

Według danych Clarksons Platou Securities, podczas pierwszej wojny handlowej Trumpa z Chinami najbardziej ucierpiały suche ładunki masowe, w szczególności zboże (Chiny zaprzestały ich importu z USA na rzecz Brazylii) i produkty stalowe (w imporcie do USA), a następnie LNG i LPG. W konsekwencji w 2018 i 2019 r. praca przewozowa żeglugi zmalała rocznie o 0,5 proc. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close