Spółka HPC z grupy HHLA koordynatorem projektu dot. paliwa wodorowego na Bałtyku
Spółka HPC Hamburg Port Consulting (HPC), z grupy HHLA otrzymała kontrakt na zarządzanie koordynacją projektu i nadzorem finansowym nad inicjatywą „H2-Derivatives@BalticSeaPorts” (H2Deri@BSP) finansowaną w ramach Programu Regionu Morza Bałtyckiego na lata 2021–2027. Ten ambitny projekt, kierowany przez Port of Hamburg Marketing (HHM), będzie realizowany od marca 2025 r. do lutego 2028 r. i ma na celu promowanie stosowania pochodnych wodoru jako paliw ładunkowych i morskich w portach Morza Bałtyckiego.

Przejście na paliwa niskoemisyjne lub bezemisyjne, takie jak metanol i amoniak, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zrównoważonej żeglugi i dostaw energii w regionie Morza Bałtyckiego (BSR). Jednak władze portowe, operatorzy terminali, dostawcy paliw morskich i dostawcy energii borykają się ze znacznymi lukami w wiedzy i działalności operacyjnej. H2Deri@BSP rozwiązuje te problemy, opracowując prognozy rynkowe, modele inwestycyjne, technologie bunkrowania, mapowanie nabrzeży i przepisy bezpieczeństwa w celu ułatwienia obsługi pochodnych wodoru.
Jako wybrany wykonawca HPC będzie nadzorować:
- Koordynację projektu: w tym planowanie projektu, monitorowanie postępów, administrację i wsparcie grupy sterującej.
- Zarządzanie finansami: zapewnienie przejrzystego i odpowiedzialnego wykorzystania funduszy publicznych, w tym finansowania, księgowości i sprawozdawczości.
- Zaangażowanie HPC jest dowodem jego podwójnej wiedzy specjalistycznej: koordynacji projektów Interreg od 1998 r. i głębokiego zrozumienia wyzwań zrównoważonego rozwoju w branży morskiej.
Kompleksowe partnerstwo na rzecz Morza Bałtyckiego
H2Deri@BSP skupia 15 partnerów projektu z siedmiu krajów regionu Morza Bałtyckiego, w tym publiczne władze portowe, dostawców energii i operatorów terminali masowych. Ponadto projekt jest wspierany przez 23 stowarzyszone organizacje o różnych kompetencjach, które przyczyniają się do rozwiązania wyzwań związanych z zielonymi pochodnymi wodoru.
To zróżnicowane konsorcjum będzie wspólnie opracowywać rozwiązania w celu przyspieszenia wdrażania pochodnych wodoru, prezentując dowody koncepcji i tworząc skalowalną mapę drogową dla transformacji zielonej energii w portach. Wyniki projektu zostaną szeroko rozpowszechnione, aby zapewnić ich przydatność w regionach UE, ułatwiając przejście na zrównoważone systemy energetyczne zarówno na lądzie, jak i na morzu.
Rola HPC
HPC odegrało kluczową rolę w opracowaniu wniosku projektowego we współpracy z partnerami projektu, zabezpieczeniu finansowania UE i pomyślnym wygraniu przetargu publicznego na zarządzanie projektem. Wykorzystując swoje bogate doświadczenie konsultingowe i silną sieć w branży portowej, HPC zapewnia, że produkty projektu będą wspierać płynne przejście na zrównoważone wykorzystanie energii w całym regionie Morza Bałtyckiego.
Wyniki projektu zostaną udostępnione, aby przynieść korzyści wszystkim regionom UE, ułatwiając szybsze wdrażanie zielonych technologii i przyczyniając się do znacznej redukcji emisji CO2. H2Deri@BSP pokazuje, w jaki sposób wspólne wysiłki mogą położyć podwaliny pod przyszłość transportu morskiego bez emisji.