Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sezonowy, wysoki szczyt zatorów w portach kontenerowych

Pośpiech chińskich fabryk, aby wywieźć towary przed świętami Nowego Roku Księżycowego (początek 29 bm.), trudne warunki pogodowe, a także groźba wprowadzenia amerykańskich nowych ceł importowych na chińskie towary i duży popyt na nie spowodowały, że zatory w większości portów kontenerowych osiągnęły nowy, trzymiesięczny szczyt.

fot. Pixabay

Zgodnie z raportem Linerlytica z 29 bm., w portach w Azji, Europie i Ameryce Północnej, przetrzymywane są statki na kotwicach o łącznej pojemności ok. 3,3 mln TEU, co jest równoważne prawie 11 proc. globalnej floty kontenerowej.

Zatory w Chinach

„W szczególności bardzo zatłoczone w okresie poprzedzającym święta są chińskie porty, zarówno na rzece Jangcy, jak i w delcie Rzeki Perłowej, pomimo uruchomienia w nich większej liczby nabrzeży i bram”, podkreśla platforma internetowa Linerlytica. Przykładowo, w ciągu ostatnich ośmiu dni port Yantian, który obsługuje jedną trzecią międzynarodowego handlu Guangdong i 25 proc. chińskiego eksportu do USA, podniósł swój dzienny limit przeładunku kontenerów o 15 proc. – do 15 000 TEU. A w całym 2024 r. wolumeny przeładowanych kontenerów w Yantian wzrosły o prawie 7 proc rok do roku, do rekordowych 17,37 mln TEU, choć mniej niż w sąsiednim porcie Shenzhen – o 15 proc. Wskaźnik oczekujących ładunków w kontenerach na statkach stojących na kotwicy w relacji do przeładowywanych w portach w Szanghaju i Ningho wynosił 1,96, a w Hongkongu 1,75 (dane z 26 bm.).

Zatory w Europie i  USA

Trudne warunki pogodowe zarówno na amerykańskim wybrzeżu Atlantyku, jak i wokół kanału La Manche również wpłynęły na wolniejszy ruch statków płynących w obie z/do portów wschodniego wybrzeża USA i północnej Europy. To spowodowało ich opóźnione przybywanie do portów.

Szalejącymi sztormami szczególnie dotknięte zostały porty w Wielkiej Brytanii. Porty Felixstowe, Southampton i London Gateway zostały zmuszone do zamknięcia działalności, a ostrzeżenia pogodowe obowiązywały przez cały ten tydzień. Co więcej, pracownicy francuskich portów oraz terminala ECT Rotterdam rozpoczęli akcję protestacyjną, spowalniając pracę. 

Dalsze skutki

W komunikacie twierdzi też, że zatory w Chinach zakłócą rozpoczęcie 1 lutego działalności nowych sojuszy armatorów kontenerowych, co może skutkować opóźnieniami w łańcuchach dostaw. Ale zarazem zatory w portach „dają oddech głównym operatorom liniowym, którzy przygotowują się na niepełne wykorzystanie slotów wraz z rozpoczynanym chińskim Nowym Rokiem”. 

W komentarzach zwraca się uwagę, że niejasna pozostaje sprawa wdrożenie przez Stany Zjednoczono nowych ceł importowane towary z Chin. Krótko po zwycięstwie w wyborach w listopadzie Donald Trump mówił o wprowadzeniu 60-procentowego cła. Jednak po zaprzysiężeniu 20 stycznia prezydent oświadczył, że od 1 lutego może zostać nałożone 10-procentowe cło. Z kolei w wywiadzie dla Fox News 23 stycznia powiedział, że „cła mogą jednak nie zostać wprowadzone, a chińskie Ministerstwo Handlu wezwało do dialogu i konsultacji w celu rozwiązania problemów między dwoma krajami”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close