Laude zwiększa udziały w transporcie do portów Wielkiej Odessy
W ubiegłym roku, pomimo rosyjskich ataków, przez ukraińskie porty Wielkiej Odessy na eksport trafiło 79,9 mln ton różnych produktów, a kolejne 17,3 mln ton zostało wysłane z portów naddunajskich. W przeważającej części – ok. 60 mln ton – był to eksport produktów rolnych. Resztę stanowiła stal. Laude Smart Intermodal systematycznie zwiększa udziały w transporcie do ukraińskich portów.

– Obsługa połączeń z portami Wielkiej Odessy jest jednym z naszych kluczowych kierunków przewozowych – podkreśla Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie. – W tym zakresie współpracujemy zarówno z firmami ukraińskimi, jak i międzynarodowymi, co pozwala nam utrzymać wysoki poziom usług mimo trudności związanych z wojną – dodaje Pavel Kalasko.
W ubiegłym roku ok. 60% ładunków przewożonych przez polską spółkę stanowiły wyroby zbożowe. – Można powiedzieć, że braliśmy udział w realizacji zadań związanych z zapewnieniem globalnego bezpieczeństwa żywnościowego. Pozostałe 40% naszych przewozów to wyroby stalowe, paletyzowane oraz kontenery linii morskich co również pokazuje, jak zróżnicowany jest nasz portfel transportowy i jak elastycznie potrafimy reagować na potrzeby klientów w kraju, który prowadzi regularną wojnę. Mówię o tej wojnie dlatego, że ograniczając informacje tylko do tras i wolumenów, zapominamy, w jakich warunkach prowadzona jest dziś działalność na Ukrainie – komentuje spółka.
W pierwszym półroczu 2024 r. pociągi Laude Smart Intermodal przewiozły w Ukrainie ponad 53 000 TEU, trzeci kwartał zamknięto wynikiem ponad 80 000 TEU, a prognozy na cały rok wskazują, że spółka osiągnie wynik bliski 107 000 TEU. – Nie trzeba lepszego potwierdzenia skali działalności, jaką prowadzimy na Ukrainie – stwierdził Pavel Kalasko. Polski przewoźnik świadczy usługi przede wszystkim z wykorzystaniem własnych 40-stopowych platform i osadzonych na nich specjalistycznych kontenerów dostosowanych do różnych rodzajów ładunków.
Warto przypomnieć, że spółka z Torunia wprowadziła do eksploatacji wiele innowacyjnych rozwiązań. Pierwsze były kontenery ze składaną podłogą HTCOIL do przewozu kręgów stalowych, następnie – kontenery do przewozu stali oraz 20-stopowe kontenery HTSYP do przewozu materiałów sypkich lub palet o pojemności powiększonej do 43 m3. Teraz doszły do tego tank-kontenery o pojemności nominalnej 52,3 m³, w których pojemność użytkowa stanowi 85% nominalnej.
Jeszcze w tym kwartale na Ukrainie zaczną być wykorzystywane tank-kontenery, w których możliwe jest przewożenie oleju, benzyn, gazu czy cementu. – Finalizujemy umowy, zarówno od strony operacyjnej, jak i infrastrukturalnej. Tank kontenery to duży krok w kierunku dywersyfikacji oferty, co pozwoli nam zaspokoić rosnące potrzeby rynku w zakresie transportu cieczy i materiałów wymagających specjalistycznych warunków transportowych – zwraca uwagę Pavel Kalasko i podsumowuje: – Zresztą to nie tylko kwestia transportu. W przypadku paliw wszędzie tam, gdzie będzie niezbędna infrastruktura wyładowcza, nasz tank-kontener może zostać podłączony bezpośrednio np. do instalacji gazowej.
Ogółem w czasie funkcjonowania ukraińskiego korytarza zbożowego porty Wielkiej Odessy opuściło ok. 3500 statków. Eksportowano przede wszystkim kukurydzę (o wartości 4,9 mld dolarów), pszenicę (3,68 mld dolarów), rudy żelaza (2,75 mld dolarów) i soję (1,29 mld dolarów).