Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Trasa kolejowa do państw bałtyckich coraz bliżej

Skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Białymstokiem do 1 godziny i 20 minut dla niektórych pociągów, modernizacja stacji w Białymstoku oraz budowa nowego mostu kolejowego i skrzyżowań dwupoziomowych – to niektóre z efektów przebudowy trasy kolejowej E75 między Czyżewem a Białymstokiem, zrealizowanej przez konsorcjum firm PUT INTERCOR, Stecol Corporation i Sinohydro Corporation. Trasa stanowi część planowego połączenia kolejowego między Polską, krajami bałtyckimi a Finlandią.

fot. PKP PLK

Zakończono prace na trasie Czyżew-Białystok, stanowiącej część międzynarodowego połączenia kolejowego Rail Baltica. Projekt zakładał budowę 71 km trasy wraz z tworzącą ją linią kolejową oraz siecią trakcyjną. Najdroższą dotychczas inwestycję infrastrukturalną w historii Polski o wartości blisko 5 mld złotych brutto zrealizowało konsorcjum złożone z trzech podmiotów. Jej liderem było polskie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., a partnerami dwie firmy z grupy Power China: Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Głównym inwestorem projektu była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..

Z Warszawy do Białegostoku w półtorej godziny

Dzięki realizacji projektu skrócił się czas przejazdu koleją między Warszawą a Białymstokiem. Od 15 grudnia wybrane pociągi pokonują ten dystans w niespełna półtorej godziny, czyli blisko godzinę szybciej niż w przeszłości. To m.in. efekt zmodernizowania nawierzchni torowej, zabudowy nowoczesnych rozjazdów, wykonania nowej sieci trakcyjnej i zwiększenia przepustowości linii, a co za tym idzie – możliwości osiągania w przyszłości wyższej prędkości przez pociągi pasażerskie.

Zrealizowana przez konsorcjum inwestycja wiązała się też ze znaczącym unowocześnieniem stacji Białystok oraz przebudową stacji Czyżew, Szepietowo, Racibory oraz Łapy. Ponadto powstały nowa stacja w Baciutach oraz przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Prace zakładały również m.in. budowę 39 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę nowego, blisko 200-metrowego mostu nad rzeką Narew w Uhowie oraz budowę 14 skrzyżowań dwupoziomowych – wiaduktów, tuneli – co umożliwiło likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na trasie. Prace na linii E75 dofinansowano ze środków unijnego funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close