Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Laude zwiększa przewozy na Ukrainie

Spółka przewiozła w 2024 r. na rzecz ukraińskich podmiotów 1,5 mln ton towarów w ramach usług transportu intermodalnego. Poza obsługą rynku wewnętrznego realizowane też były przewozy dla odbiorców zagranicznych. 

fot. Laude

– W zdecydowanej większości prowadzimy transporty intermodalne przez Polskę, co pozwala na optymalizację czasową i kosztową w obrocie towarami. Z racji bliskości i doskonałej infrastruktury Polska jest jednym z naszych kluczowych partnerów transportowych. Jeśli chodzi o inne kierunki, to nie realizujemy obecnie transportów przez Rumunię, jednak regularnie kursujemy do Słowacji i Węgier, co umożliwia nam rozbudowę sieci transportowej w regionie. Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie – zapewnia Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie. – Dziś intermodalność staje się coraz istotniejsza, ponieważ pozwala na efektywne połączenie różnych środków transportu, co znacząco zwiększa elastyczność oraz wydajność w realizacji zleceń.

Według dostępnych danych, które opublikował w styczniu magazyn „RAIL.insider”, w ubiegłym roku wolumen przeładunków na polsko-ukraińskich kolejowych przejściach granicznych wyniósł 20,8 mln ton ładunku. Było to o18% więcej w porównaniu z rokiem 2023. Najwięcej ładunków przewieziono przez przejście graniczne Izów-Hrubieszów (10,9 mln ton) i przez węzeł Mościska II-Medyk (5,2 mln ton). W porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowano wzrost w pierwszym przypadku o 11%, a w drugim – o 12%. 

W minionym roku wśród przewożonych towarów dominowała ruda. Odbiorcom dostarczono 5,8 ton i był to wynik lepszy o 44% w porównaniu z 2023 r. Na drugim miejscu znalazły się produkty naftowe (2,6 mln ton, wzrost o 58%), a na trzecim, z imponującym wzrostem o 119%, uplasowały się materiały budowlane (2,3 mln ton).

W roku 2024 koleją przewieziono 174,9 mln ton, czyli o 17,9% więcej niż w roku poprzednim. Udział eksportu w tych przewozach wyniósł 48%. Koleją przewieziono34,1 mln ton zbóż, 33 mln ton rud żelaza i manganu oraz 5,2 mln ton metali żelaznych.

– Dla Laude Smart Intermodal zboże stanowi obecnie jeden z głównych towarów przewożonych z Ukrainy, a zmiany kierunków eksportowych w ciągu ostatnich trzech lat miały ogromny wpływ na naszą strategię operacyjną. Z powodu trudnej sytuacji geopolitycznej szlaki transportowe musiały zostać szybko dostosowane do nowych warunków, co wymagało od nas elastyczności i szybkiego reagowania na zmiany. W efekcie skoncentrowaliśmy się na rozwijaniu nowych korytarzy transportowych, szczególnie w kontekście transportu do Europy Środkowo-Wschodniej i na Zachód. Zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest utrzymanie stabilności w dostawach zboża, szczególnie w tak wymagających czasach – wyjaśnia Pavel Kalasko.

Nie zapominajmy jednak, że rośnie także import na Ukrainę. Tu oczywiście poza materiałami pędnymi warto zwrócić uwagę na rosnące zapotrzebowanie na różnorodne materiały budowlane. – Jestem przekonany, że polskie firmy mogą i powinny wykorzystać możliwości, jakie z tego wynikają. Nikogo nie trzeba przekonywać, że sama Ukraina nie jest dziś w stanie zaspokoić swoich potrzeb w tym zakresie, ale też koszt transportu premiuje tych, którzy mają na ten rynek najbliżej, czyli przede wszystkim polskich producentów – wyjaśnia Pavel Kalasko.

Według opublikowanych w piątek 24 stycznia danych o ile w 2023 r. polski eksport do Ukrainy wyniósł już 11,4 mld euro, to już po trzech kwartałach ubiegłego roku eksport z Polski osiągnął wartość 9,4 mld euro, co zdaniem ekonomistów PIE wskazuje na dalsze zacieśnianie relacji handlowych między państwami. W przypadku importu w 2023 r. wyniósł on 4,2 mld euro, a po trzech kwartałach 20214 r., zamyka się kwotą 3,3 mld euro.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close