Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Realizacja polityki klimatycznej spowoduje wzrost osieroconych statków

W następstwie nowych polityk dotyczących emisji gazów cieplarnianych (GHG) i szerszej, transformacji energetycznej, armatorzy coraz silniej odczuwają presję konkurencyjną. Ale szybka transformacja w żegludze morskiej może doprowadzić do przedwczesnego złomowania ponad jednej trzeciej floty o wartości ponad 400 mld USD. Opcją jest poddanie statków kosztownym modernizacjom.

fot. Pixabay

Co równie istotne, sektor żeglugi na świecie stoi w obliczu znacznego ryzyka zarówno po stronie podaży, tj. zbyt małej liczby nowoczesnych statków pod względem niskiej emisji GHG, jak i ryzyka po stronie popytu – zmniejszającego zapotrzebowania na paliwa kopalne.  Takie są ogólne konkluzje nowego raportu Grupy Badawczej ds. Żeglugi i Oceanów Instytutu Energetycznego UCL z siedzibą w Londynie. Jest efektem multidyscyplinarnej pracy grupy badającej systemy żeglugi i stan oceanów.

Stan

W raporcie ocenia się ryzyko finansowe dla branży żeglugowej związane z aktywami „osieroconymi” z powodu bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji gazów cieplarnianych. Wprowadziła je już Unia Europejska, a prawdopodobnie zostaną one przyjęte w tym roku przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). 

Z raportu wynika, że ponad 40 proc. statków na całym świecie transportuje paliwa kopalne, a prawie wszystkie statki są napędzane paliwami kopalnymi. Aby dostosować się do szacowanego udziału żeglugi w budżecie węglowym – wynoszącym 9,6 giga ton – statki reprezentujące ponad jedną trzecią istniejącej i zamówionej floty musiałyby szybko przejść na technologie bezemisyjne,  tj. stanąć też w obliczu przedwczesnego złomowania. Z kolei odejście od paliw kopalnych w szeroko pojętej gospodarce stwarza dalsze ryzyko nadpodaży statków przewożących paliwa kopalne. W szczególności wydaje się, że najbardziej narażone na to ryzyko będą tankowce do przewozu gazu skroplonego. Już na przełomie tej dekady zagrożony będzie byt 26 – 32 proc. globalnej floty tych gazowców, w ujęciu wartościowym.  

Komentarze

Dr Nishatabbas Rehmatulla, główny pracownik naukowy w Instytucie Energetycznym UCL powiedział: „Nasze dotychczasowe badania konsekwentnie pokazują, że większość interesariuszy żeglugi, w szczególności inwestorów – w tym armatorów i finansistów, nie przewiduje ambitnej transformacji energetycznej. Pokazują też, że strategia inwestycyjna oparta na zasadzie „obserwuj i czekaj” jest ryzykowna, może prowadzić do szybkich nieprzewidzianych odpisów i strat. Modernizacja i zmiana przeznaczenia statków zmniejszyłaby liczbę osieroconych aktywów, ale nadal może być kosztowną alternatywą”.

Marie Fricaudet, doktorantka w Instytucie Energetycznym UCL stwierdziła: „Jeśli istniejące statki można zmodernizować i wdrożyć technologie zero emisyjną lub bliskie zeru, można by uratować znaczną część floty zagrożonej utknięciem na mieliźnie. Jest to silna zachęta dla inwestorów, by inwestowali w statki nadające się do modernizacji. Jednak nawet te modernizacje wiązałyby się z dużymi kosztami, dlatego spodziewamy się pewnej dewaluacji aktywów, ponieważ środki średnioterminowe stają się coraz bardziej istotne”.

Zalecenia

Wszyscy inwestorzy muszą aktywnie przeciwdziałać zagrożeniom klimatycznym poprzez strategiczne wybory inwestycyjne i lokowanie środków uwzględniających efektywność energetyczną, stwierdza się w raporcie. Inwestowanie w efektywność energetyczną zapewnia pewien stopień odporności we wszystkich scenariuszach, umożliwiając statkom napędzanym paliwami kopalnymi spełnienie przepisów klimatycznych i obniżenie emisji przez dłuższy czas, dając czas na ustabilizowanie się koszyka paliwowego i zmniejszenie wymagań dotyczących wielkości zbiorników i silników, przy jednoczesnym utrzymaniu tego samego poziomu zdolności transportowej, zwiększając w ten sposób elastyczność operacyjną i wydajność.

„Ale być może kluczowym punktem tej analizy jest to, że znajdujemy się w momencie, gdy nie ma wątpliwości, że technologie paliw kopalnych, w tym LNG jako paliwo i ładunku, stoją w obliczu gwałtownego kurczenia się, więc dla wielu będzie za późno na podjęcie działań naprawczych” – stwierdził dr Tristan Smith, profesor energetyki i transportu w Instytucie Energii UCL.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close