Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowe możliwości transportu ładunków koleją do portu w Gdańsku

Zakończyły się prace związane z instalacją nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na linii z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Zadanie o wartości blisko 17 mln zł netto zostało dofinansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

fot. PKP PLK

Na 17-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny oraz 3-kilometrowym odcinku linii nr 721 Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka zainstalowano nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS. Inwestycja została zrealizowana w ramach zadania pn. „Zaprojektowanie i wykonanie urządzeń ERTMS/ETCS poziom 1 dla linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny w ramach projektu POIiŚ nr 5.1-8 pn.: „Projekt poprawy dostępu kolejowego do portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)” – faza II realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020”. Zadanie wykonało konsorcjum firm w składzie: Zakłady Automatyki Kombud S.A. z Radomia (lider), Siemens Mobility Sp. z o.o. z Warszawy, Siemens Mobility GMBH z Monachium za kwotę 16 991 422,00 zł netto, w tym dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości do 85 procent.

Linia kolejowa nr 226 umożliwia transport ładunków do gdańskiego portu z południa kraju z pominięciem centrum miasta. W latach wcześniejszych trasa została zmodernizowana. Poprawiona została przepustowość linii, a pociągi jeżdżą szybciej – do 100 km/h. Wymieniono wówczas tory i sieć trakcyjną, przebudowano lub zbudowano obiekty inżynieryjne. Jednotorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą zastąpiony został przez nowy, dwutorowy obiekt.

Dłuższe i cięższe składy dojeżdżają do nabrzeży

Inwestycja na linii nr 226 powiązana jest ze zrealizowanym w 2022 r. zadaniem pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk”. Dzięki inwestycji do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi o długości 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Zmodernizowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 227, 249 i 722). Wartość projektu wyniosła 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowiło dofinansowanie unijne ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close