PKP Cargo International wdraża ETCS w pociągach w Czechach
1 stycznia 2025 roku na głównych czeskich szlakach kolejowych ruszył Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Projekt ten, wdrażany tylko w tym roku na 622 kilometrach linii, zrewolucjonizuje bezpieczeństwo oraz płynność ruchu kolejowego. PKP Cargo International, które jest częścią Grupy PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji jest gotowe do obsługi nowego systemu i w pełni przygotowane do wyzwań związanych z jego wprowadzeniem.

W obliczu rosnącego zapotrzebowania na transport pasażerski i towarowy, systemy kolejowe w całej Europie muszą sprostać wielu wyzwaniom. Zwiększający się ruch, potrzeba obniżenia emisji spalin i hałasu, konieczność poprawy efektywności energetycznej oraz zarządzania infrastrukturą i bezpieczeństwa, to tylko niektóre z kwestii, które wymagają innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) jest odpowiedzią na te wyzwania.
ETCS to zaawansowany system, który pełni funkcję „autopilota” dla lokomotyw, kontrolując prędkość pociągów oraz monitorując ruch innych składów na trasie. System ten automatycznie interweniuje w razie zagrożenia, redukując ryzyko błędów ludzkich i zapewniając bezpieczniejszy oraz bardziej płynny transport. Dzięki temu, pociągi mogą jeździć w krótszych odstępach czasowych, a także w bardziej dynamiczny sposób dostosowywać się do zmieniających się warunków na torach. To z kolei przekłada się na oszczędności w czasie transportu i lepsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej.
System jest częścią szeroko wdrażanego w Unii Europejskiej systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System), który ma na celu zapewnienie pełnej interoperacyjności transportu kolejowego. Oznacza to, że pociągi będą mogły swobodnie poruszać się po torach różnych krajów członkowskich Unii, bez konieczności zatrzymywania się na granicach czy wymiany lokomotyw lub maszynistów. System ERTMS zyskał także uznanie poza granicami UE i jest używany m.in. w Szwajcarii, Meksyku czy na Ukrainie. W Polsce około 40% linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem. Na początek wdrożony ma być system ETCS na poziomie Limited Supervision. To uproszczony, ograniczony, ale i tańszy system sterowania.
Prace nad implementacją systemu w PKP Cargo International trwały niemal trzy lata.