Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rekonfiguracja sojuszy amatorów kontenerowych zaostrza konkurencję na rynku

Sojusz armatorów kontenerowych Ocean Alliance (OA) zaprezentował zaktualizowaną sieć żeglugową na 2025 rok. W szczególności dostarczył klientom szczegółowe informacje o połączeniach na trasie Azja – Europa (Azja – wschodnie wybrzeże Ameryki Północnej) prowadzących nie tylko wokół Przylądka Dobrej Nadziei, lecz także przez Morze Czerwone i Kanał Sueski.

fot. Pixabay

Z zestawienia wynika, że statki sojuszu OA będą docierać do Gdańska pokonując dłuższą trasę. Ale od kwietnia rozważany będzie wariant szlaku przez Kanał Sueski, choć „dokładny czas realizacji pętli nr 1 będzie podlegał dalszemu powiadomieniu”. Komunikat ten koresponduje w szacunkami, że rok bieżący wzmocni konkurencję na rynku przewozów kontenerowych, o czym świadczy m.in. znikoma ilość pustych rejsów zaplanowanych na okres Chińskiego Nowego Roku.

O sojuszu

Ocean Alliance został zawiązany w 2017 roku w celu współdzielenia przez 10 lat slotów na statkach przez armatorów: CMA CGM, COSCO, Orient Overseas Container Line  (OOCL – grupa Cosco) i Evergreen. W lutym 2024 r. jej członkowie podpisali umowę o przedłużeniu współpracy do 31 marca 2032 r., czym zdementowali informacje o rozpadzie lub rekonfiguracji, a co było udziałem sojuszu 2M.

Taka długoletnia perspektywa współdziałania armatorów z OA – w sytuacji zakłóceń i niepewności – spotkała się z pozytywnym odzewem klientów. Tym niemniej co roku władze OA prezentują odnowioną ofertę, aby dostosować się do zmieniających się warunków i wymagań rynku. Chodzi m.in. o różne tempo rozwoju floty kontenerowej i usług zarówno członków OA, jak i armatorów z dwu pozostałych sojuszy: nowego Gemini (Maersk i Hapag-Lloyd) oraz zmienionego The Alliance, który od lutego zmienia nazwę na Premier Alliance, po dołączeniu: ONE, HMM i Yang Ming Marine Transportation. W ub.r. OA miał duży udział z usługach przewozów kontenerowych na transie pacyficznej (ok., 40 proc.) i Azja – Europa (ok. 35 proc.).

OCEAN Alliance Day 9

Sojusz OA wprowadził produkt o nazwie OCEAN Alliance Day 9. Nadal obejmuje tradycyjne szlaki handlowe, ale nieco zmienione i w większej liczbie. Np. według szczegółowej specyfikacji OOCL, będzie ich łącznie 49 pętli. „Udoskonalone zostają też rotacje portów i usługi”, poinformowano w komunikacie. Tylko OOCL wprowadza w tym roku we współpracy z partnerami OCEAN Alliance i innymi przewoźnikami sześć nowych usług transatlantyckich, „oferując kompleksowy i unikalny zasięg portowy.” 

Wokół Afryki, ale i przez Kanał Sueski

Z zestawienia OOCL wynika, że m.in. będzie 9 stałych połączeń w rejonie południowo-wschodniego Pacyfiku, 5 serwisów północnopacyficznych, 8 między Azją a portami wschodniego wybrzeżem USA i Zatoki Meksykańskiej, 5 między portami Azji a Morza Śródziemnego oraz 7 między Azją a portami Północnej Europy. Pętla (LL1) tego ostatniego połączenia realizowana będzie między portami: Qingdao – Shanghai – Ningbo – Xiamen – Yantian – Singapore – Felixstowe – Zeebrugge – Gdańsk i (w drodze powrotnej) Wilhelmshaven – Singapore – Yantian – Qingdao. 

„W związku z obecną sytuacją w regionie Morza Czerwonego, statki OOCL będą nadal kierowane na trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei, aby zapewnić bezpieczeństwo ładunkom klientów oraz naszym załogom statków. Jesteśmy również w pełni świadomi tego, jak ważne jest przygotowanie się z wyprzedzeniem, w niniejszym komunikacie udostępnimy również wersję trasy i portów przez Kanał Sueski, ale dokładny czas realizacji będzie podlegał dalszemu powiadomieniu spółki”, informuje OOCL. Wariant drugi, przez Kanał Sueski, dotyczy także połączeń Azja – porty Morza Śródziemnego.

Ostra walka o klientów 

Zaledwie kilka dni przed oficjalnym uruchomieniem nowych sieci sojuszy przewoźników, 29 stycznia przypada początek Chińskiego Nowego Roku (CNY), z czym wiąże się przerwa w pracy portów chińskich.W poprzednich latach tradycyjnie rosła w tym okresie też liczba pustych przebiegów kontenerowców. Ale nie w tym roku. Według szacunków Sea-Intelligence, wykorzystanie zdolności przewozowych w okresie 4 tygodni od rozpoczęcia CNY wynosi w tym roku ok. 1,34 mln TEU, co jest najwyższym wynikiem od lat. Odpowiada to wzrostowi dostępnych usług o 33,3 proc. rok do roku i wzrostowi o 34,1 proc. w porównaniu ze średnią z okresu 2016-19. 

„Jeśli chodzi o rejsy in blanco, przewoźnicy mają do tej pory zaplanowaną zdolność przewozową na poziomie 9 proc., co stanowi wyraźny kontrast z 22,8 proc. wygaszonymi rejsami w 2024 r. i 18,3 proc. średnio w latach 2016-19” – powiedział Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence. Sytuację tę objaśnia on tym, że w związku z rekonfiguracją sojuszy przewoźnicy „mogą priorytetowo traktować stopniowe wprowadzanie swoich statków do nowych sieci, kosztem tego, aby nie wygaszać tak dużej przepustowości jak zwykle w poprzedni latach”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close