Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Freightliner PL znalazł sektorową i regionalną lukę usług intermodalnych

Już I kwartale tego roku będziemy uruchamiać po dwa razy w tygodniu transporty pociągami naczep ze Śląska do Świnoujścia i z powrotem, robiąc przełom w świadczeniu takich przewozów w kraju – mówi Konstantin Skorik, prezes zarządu Freightliner PL.

fot. Freightliner PL

8 grudnia ub.r. Terminal Promowy w Świnoujściu przyjął pierwszy pociąg z naczepami realizowany przez Freightliner PL. Pierwszy wasz, i pierwszy w historii tego portu?

– Tak, dlatego możemy mówić o przełomowym wydarzeniu. Poza nielicznymi wyjątkami, w Polsce nie wozi się naczep koleją, szczególnie w relacjach krajowych. A jak wskazują doświadczenia zachodniego sąsiada, tam w ten sposób transportuje się je setkami tysięcy w skali roku. W Niemczech ok. 20 proc. ładunków intermodalnych to naczepy wożone koleją, a u nas poniżej 3 proc. Sama nasza spółka-córka Freightliner DE realizuje przewozy naczep z północnych do południowych  destynacji Niemiec i odwrotnie sześć razy w tygodniu. W każdym składzie jest do 38 naczep. A według niemieckich statystyk, koleje przewożą do 1 mln naczep rocznie. Tyle też samochodów nie trafia na drogi.

Dlaczego w Polsce nie ma wielu takich usług? Nie opłaca się ich organizować? 

– Jest kilka takich stałych połączeń, lecz nie wewnątrz kraju – koleją wozi się naczepy na Zachód, także dalej w połączeniach promowych do Wielkiej Brytanii. W obu przypadkach o organizacji takiego transportu decyduje ekonomika. Usługa musi być konkurencyjna wobec tradycyjnego transportu ciężarówkami. Nasz projekt stanowi istotną część łańcucha dostaw pomiędzy Polską i Szwecją, który realizowany jest w pełnej formule transportu intermodalnego.

Co wynika z waszych testowych przewozów naczep do Świnoujścia?

– Nasze szacunki wskazują, że warunek rentowności spełniamy, gdy będziemy mieć pełen skład, tj. około 34 naczep w jednym pociągu. 

To twarde wymogi i być może dlatego wcześniej nikt nie porywał się na organizację usługi podobnej do waszej.

– Kluczowa w tej kalkulacji jest także odległość. Np. długo nie będzie opłacalny w Polsce przewóz naczep koleją z Warszawy do Gdańska. Ale w naszym projekcie, transportu z Górnego Śląska do Świnoujścia, odległość jest wystarczająca, przekracza 600 km w jedną stronę. A ponieważ w Szwecji rozszerzyliśmy – z udziałem lokalnego przewoźnika Green Cargo –  przewóz naczep koleją, z Trelleborga do Goeteborga, Sztokholmu oraz Umeå w północnej Szwecji, łańcuch dostaw pociągiem wydłużyliśmy w skrajnym przypadku o 1300 km. 

To symboliczny próg odległości, jaki Unia Europejska zaleca dla uruchamiania przewozów intermodalnych, by przenosić ładunki z dróg na kolej.

– Z naszą usługą intermodalną potencjalnie możemy pojechać o wiele dalej, gdy przekroczymy południową granicę Polski. A taka transgraniczna usługa jest w zasięgu naszych możliwości, jak wskazują doświadczenia niemieckie. Naczepy są tam odbierane z promów docierających do północnych portów, następnie jadą koleją 700 – 800 km przez Niemcy i często dalej – do  Austrii, Szwajcarii i Włoch.

Jednak w pierwszej fazie realizacji naszego projektu postanowiliśmy przetestować go dla połączeń polsko – polskich. By potencjalni zleceniodawcy mieli namacalny dowód, że „można”. Projekt ten zorganizowaliśmy przy współpracy z firmą Galan Logistics, która pełni rolę operatora logistycznego i planuje swój dalszy rozwój w oparciu o przewozy intermodalnych naczep transportem kolejowym. Firma Galan podobnie jak my, widzi potencjał w tym projekcie i wierzy w słuszną idee transportu intermodalnego, który gwarantuje wiele korzyści.

Na czym polegała organizacja przewozu?  

– W kierunku Górnego Śląska ładunki wyruszyły z Terminala Promowego Świnoujście. Drugi skład uruchomiliśmy w odwrotnym kierunku. Dodam, że w obu przypadkach były to niepełne składy, lecz przesłaliśmy ważny komunikat promocyjny; jesteśmy gotowi świadczyć taką usługę, wiemy jak ją robić, spinając działania różnych interesariuszy. 

Na jaką zaletę wskazujecie, promując tę usługę?

– Po pierwsze, że wkrótce będzie dostępne stałe połączenie kolejowe do portu w Polsce i będzie można nadawać naczepy z ładunkiem za granicę. To ważny sygnał dla środowiska przewoźników drogowych, borykających się z problemem braku kierowców, coraz mniej chętnych do wielodniowych podróży za kółkiem.

Po drugie, nasza oferta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom coraz większej liczby nadawców i klientów w łańcuchu dostaw, by wykazać się „zielonym” transportem. Jak wiadomo, od tego roku nowa grupa przedsiębiorstw musi składać raporty niefinansowe ESG, wykazując postępy w dekarbonizacji działalności. Dajemy im ważny atut w realizacji przez nich strategii proklimatycznej. A zarazem taką usługą poprawiać będziemy sytuacje miast i lokalnych społeczeństw poprzez redukcje liczby ciężarówek przejeżdżających przez te miasta, co w decydowany sposób poprawi bezpieczeństwo jazdy na drogach pozostałym uczestnikom oraz zmniejszy degradacje infrastruktury drogowej.

Chcę zarazem podkreślić, że nasza oferta nie zabiera pracy przewozowej przewoźnikom drogowym. Będą ja mieli zapewnioną na pierwszej i ostatniej mili transportu intermodalnego, która może sięgać nawet 150 km, co w korzystny sposób wpłynie na równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym kierowców.

Jakie będą efekty ekologiczne waszej nowej oferty?

– Na podstawie naszych testów szacujemy, emisja CO2 może zmaleć o ponad 76  proc. Sądzę, że to  ważny argument i ciekawa oferta przy wyborze przez spedytorów środka transportu.

Przez wiele lat Freightliner PL był kojarzony z przewozami towarów masowych ciężkimi pociągami. Skąd zainteresowanie transportem intermodalnym – czy to reakcja na szklany sufit, którego nie mogą już przebić przewozy węgla, rudy i kruszywa? 

– Segment przewozów koleją towarów masowych ożył w latach 2022 – 2023, na czym korzystaliśmy, utrwalając naszą pozycję w  pierwszej piątce przewoźników pod względem pracy przewozowej. A z rynku intermodalnego nigdy nie rezygnowaliśmy, prowadząc taką działalność od 2017 roku w Niemczech. Ale zdawaliśmy sobie sprawę, że w Polsce są na nim umocowani silni gracze, mający specjalistyczny tabor i terminale. Tym niemniej realizując naszą strategię, zakładającą rozszerzanie działalności, szukaliśmy luki sektorowej i regionalnej. I jak sądzę, znaleźliśmy ją.

Kiedy uruchomicie stałą, w pełnej skali i regularną ofertę przewozów naczep pociągami?

– Już w I kwartale tego roku, robiąc przełom w świadczeniu takich przewozów w kraju. Będą to po dwa w tygodniu transporty naczep ze Śląska do Świnoujścia i w odwrotnym kierunku. Istotna w naszej usłudze będzie też właśnie regularność połączenia. 

Jak szacujecie ryzyko, że nie zapewnicie w pełni składu?

– Przy uruchamianiu nowych połączeń zawsze występuje ryzyko związane z wypełnieniem składów, ale nasza firma pracuje z klientami nad tym, żeby to ryzyko było jak najniższe. Przemawia za tym fakt, że nasza oferta dowozów naczep do promów będzie stanowić niewielki odsetek łącznych przewozów całymi zestawami samochodowymi na tej trasie. Oczekujemy też na wzrost popytu na takie usługi mając na uwadze, że w Niemczech każdego dnia uruchamiane są liczne pociągi z naczepami do/z portów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close