Port Koper przeładował 23 mln ton towarów w 2024 r.
Rok 2024 rozpoczął się bardzo niepewnie w branży morskiej ze względu na napięcia geopolityczne. Mimo to logistycy stosunkowo szybko dostosowali się do ograniczeń w żegludze przez Morze Czerwone i dłuższych szlaków transportowych z Azji do Europy, a sytuacja ustabilizowała się w kwietniu.

Port Koper dostosował się również do nowych warunków rynkowych i operacyjnych i utrzymał wszystkie trzy bezpośrednie serwisy kontenerowe z Dalekiego Wschodu, wykorzystując jednocześnie nowe możliwości biznesowe w różnych obszarach usług. Łączna wielkość przewozów wyniosła w ubiegłym roku 23 miliony ton towarów, co stanowi wzrost o 3 procent w porównaniu z rokiem 2023.
Na terminalu kontenerowym w słoweńskim porcie przekroczono 1,13 miliona jednostek kontenerowych (TEU), co stanowi nowy absolutny rekord i zakończenie roku kalendarzowego powyżej szacowanych wolumenów. Do stabilizacji przepustowości kontenerów przyczyniły się również nowe transakcje związane z planowaną budową i wyposażeniem nowych hal produkcyjnych. fabryk na rynkach wewnętrznych. W listopadzie osiągnięto absolutny rekord w terminalu ładunków płynnych, a w przypadku ładunków masowych zakończono rok powyżej oczekiwań.
W zdywersyfikowanym segmencie ładunków drobnicowych wzrost odnotowano głównie dzięki wyrobom stalowym i drewnu. Na początku listopada Port Koper ustanowił także nowy rekord w terminalu pasażerskim, który odwiedziło 125 327 gości. W ubiegłym roku przewóz samochodów był o 3 procent niższy, głównie z powodu opóźnień statków w pierwszej połowie roku. Udało się jednak częściowo nadrobić wolumeny z drugiej połowy roku, głównie dzięki nowym umowom na nowe kierunki, nie tylko dla samochodów osobowych, ale także ciężarowych, maszyn i innych pojazdów. W zeszłym roku w adriatyckim porcie zacumowało w sumie 1798 statków, przyjęto 20 469 pociągów i obsłużono 453 993 ciężarówek.
Spółka Luka Koper w 2024 roku, według wstępnych i nieaudytowanych danych, wygenerowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 326 mln euro, co stanowi wzrost o 6 proc. w porównaniu do 2023 roku. Wzrost przychodów w porównaniu do 2023 roku jest wynikiem wyższych przychodów z tytułu większej przepustowości przewozów oraz ze względu na większy wolumen usług załadunku i rozładunku kontenerów oraz innych usług dodatkowych związanych z towarami, natomiast ze względu na skrócenie czasu spędzanego przez kontenery i inne towary w magazynie, nastąpił spadek przychodów z tytułu opłat za składowanie.
Więcej informacji na temat wyników finansowych spółki poznamy 20 lutego 2025 r., kiedy Port Koper opublikuje pierwsze informacje dotyczące działalności operacyjnej za rok 2024.