LTG Cargo integruje się z europejskim systemem kolejowym
LTG Cargo, litewska spółka zajmująca się przewozami kolejowymi należąca do Grupy LTG, podjęła kolejny krok w kierunku wycofania się z moskiewskiej Rady Transportu Kolejowego (GTT), obejmującej koleje szerokotorowe – rozpoczęła rejestrację wagonów w Europejskim Rejestrze Pojazdów (EVR).
Po zarejestrowaniu wagonów LTG Cargo w Europejskim Rejestrze Pojazdów i nadaniu im dwunastocyfrowych numerów, możliwe stało się prowadzenie przewozów w krajach bałtyckich całkowicie niezależnie i bez żadnego połączenia z systemami i procesami moskiewskiego GTT. W ramach programu „FREE Rail” realizowanego przez Grupę LTG, mającego na celu desynchronizację kolei w Rosji, w EVR zarejestrowano już 196 wagonów towarowych.
– Coraz więcej przewozów realizujemy w kierunku zachodnim i w krajach bałtyckich, dlatego naszym celem jest integracja z europejskim obszarem kolejowym i praca według europejskich zasad i przy użyciu europejskich technologii. Pierwszymi wagonami na Litwie, które otrzymały dwunastocyfrowy numer rejestracyjny, były nowe wagony do przewozu zboża zakupione przez LTG Cargo w ubiegłym roku. Lokomotywy zostały już zarejestrowane w Europejskim Rejestrze Pojazdów, a rejestrując wszystkie wagony aktywnie wykorzystywane do przewozów, zapewnimy sprawną wymianę danych podczas realizacji przewozów na infrastrukturze kolejowej krajów europejskich – mówi Eglė Šimė, prezes LTG Cargo.
Oprócz nowo zakupionych wagonów do transportu zboża, do europejskiego rejestru wpisano także 26 wcześniej posiadanych wagonów platformowych do transportu kontenerów i naczep. Rejestracja tych wagonów wiązała się z koniecznością utworzenia odrębnego procesu i dokonania zmian w rejestrze europejskim, gdyż wcześniej tego typu wagony użytkowane na kolei szerokotorowej nie były rejestrowane w rejestrze europejskim.
– Naszym celem jest zastosowanie europejskiego modelu operacyjnego kolei we wszystkich naszych operacjach i pokazanie, że jest to możliwe na infrastrukturze szerokotorowej. Wdrażając program FREE Rail, zarejestrowaliśmy wagony w Europejskim Rejestrze Pojazdów, podejmując tym samym kolejny krok w kierunku integracji europejskiej i większej odporności przedsiębiorstw – mówi Gediminas Šečkus, dyrektor ds. odporności przedsiębiorstw w LTG Group.
Na obszarze kolei szerokotorowej wagony oznaczane są ośmiocyfrowym numerem rejestracyjnym, a w Europejskim Rejestrze Transportowym – dwunastocyfrowym numerem. Planuje się, że do 2026 roku wszystkie aktywnie użytkowane wagony towarowe LTG zostaną zarejestrowane w europejskim rejestrze.
Przypominamy również, że od 2025 r. Na początku 2019 roku firma LTG Cargo zrezygnowała ze wspólnej floty wagonów wykorzystywanej w przestrzeni GTT i przeszła na model floty prywatnej. GTT, czyli Rada Transportu Kolejowego, jest organizacją z siedzibą w Moskwie, która koordynuje i reguluje działalność transportu kolejowego na szerokim torze.
Program FREE Rail zainicjowany i realizowany przez Grupę LTG umożliwi stworzenie i wdrożenie modelu operacyjnego kolei dostosowanego do regionu bałtyckiego, opartego na normach i najlepszych praktykach UE oraz dostosowanego do specyfiki szerokotorowej kolei. Kierunkami programu FREE Rail jest europejski model funkcjonowania kolei oparty na zaufaniu i partnerstwie oraz integracji technologicznej i informatycznej z systemami europejskimi.