W listopadzie ubr. koleje towarowe kontynuowały trend spadkowy
Słabsze wyniki odnotowały w listopadzie 2024 r. przewozy towarowe. Pociągi przetransportowały prawie 19 mln ton ładunków. To o ponad 1 mln ton mniej (-5,2%) niż w listopadzie 2023 r. — poinformował Urząd Transportu Kolejowego.
Słabszy listopad 2024 r. w przewozach towarowych to kontynuacja niekorzystnej koniunktury, jaka jest w tym segmencie od wybuchu wojny w Ukrainie. W ubiegłym miesiącu kolej obsłużyła prawie 19 mln ton ładunków. To trzeci najwyższy wynik w tym roku. Jest to jednak o ponad 1 mln ton mniej (-5,2%) niż w listopadzie 2023 r. Wartość pracy przewozowej wykonanej przez pociągi towarowe przekroczyła 4,8 mld tonokilometrów – to spadek o prawie 0,4 mld tonokilometrów (-7,5%) wobec wyniku sprzed roku. Nieznacznie niższe wartości miała również praca eksploatacyjna, która wyniosła 6,9 mln pociągokilometrów – o 0,2 mln pociągokilometrów mniej (-2,4%) rok do roku. Średnia odległości przewozu 1 tony towarów ukształtowała się na poziomie 253,6 km, co jest wartością niższą o 6,4 km niż w listopadzie 2023 r.
Listopadowe wyniki w kolejowych przewozach towarów są słabsze również w zestawieniu miesiąc do miesiąca. W porównaniu do października kolej przewiozła o 1,1 mln ton (-5,3%) ładunków mniej, wynik pracy przewozowej był niższy o prawie 0,3 mld tonokilometrów (-5,7%), a pracy eksploatacyjnej o 0,4 mln pociągokilometrów (-5,6%). O 1,2 km była również krótsza średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w zestawieniu miesiąc do miesiąca.
Od początku tego roku kolej obsłużyła 205,5 mln ton ładunków, wartość pracy zrealizowanej przez pociągi towarowe wyniosła prawie 53,8 mld tonokilometrów, a eksploatacyjnej to ponad 75,7 mln pociągokilometrów. W porównaniu do danych za ten sam okres w 2023 r. jest to mniej o 8,4 mln ton ładunków przetransportowanych koleją (-3,9%), niższa o 3,2 mld tonokilometrów (-5,6%) jest wartość pracy przewozowej i o 2,4 mln pociągokilometrów (-3%) mniejsze są wyniki pracy eksploatacyjnej.