Rekordowy przetarg na modernizację Rail Baltica do Ełku
Dzięki przebudowanym 100 kilometrom trasy kolejowej z Białegostoku do Ełku pojedziemy wygodniej i szybciej: 3 stycznia 2025 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła rekordowy przetarg o wartości 6 mld zł na modernizację odcinka tej linii kolejowej, realizowanej w ramach projektu Rail Baltica. Inwestycja powstanie ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W ramach ogłaszanego przetargu po raz pierwszy z postępowania zostaną wykluczeni wykonawcy, którzy mają siedzibę poza Unią Europejską, Europejskim Obszarem Gospodarczym oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach Światowej Organizacji Handlu WTO. Jest to reakcja na niedawno ogłoszony wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE.
W zakres planowanych prac wchodzi 100 km linii kolejowej, a na niej łącznie 8 stacji i 10 przystanków – całość zyska nowy standard. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Sprawne i bezpieczne kursowanie składów zapewnią nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne, które zapewnią dodatkowe możliwości mijania się pociągów, co pozytywnie wpłynie na przepustowość linii. Po zakończeniu prac nadzór nad trasą do Ełku, zamiast dotychczasowych nastawni, przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku.
Wygodnie i bezpiecznie
Przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zostaną zastąpione przez skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty. PKP PLK zaplanowała budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi, po zakończeniu wszystkich prac i uruchomieniu systemu ETCS, będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.