Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

ZMPSiŚ podsumowuje 2024 rok

Miniony rok upłynął w portach Szczecin i Świnoujście pod znakiem zmian, konstruktywnej kontynuacji oraz spojrzenia w bardziej zieloną przyszłość.  Inwestycje w sektorze Off-shore Wind, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, rozbudowa i modernizacja nabrzeży w Szczecinie, drugie stanowisko w terminalu LNG oraz unijne granty na kolejne projekty, a także codzienna, niezmiennie dynamiczna praca portów. Tak w telegraficznym skrócie wyglądał ubiegły rok. 

fot. ZMPSiŚ

Rok zmian i przełamania tendencji spadkowej

Rozwój sektora Off-shore Wind, inwestycje w Szczecinie i Świnoujściu, unijne granty, zmiany, otwarcie na perspektywę zielonego rozwoju – to nasz rok 2024 w pigułce.

ZMPSiŚ zakończył rok 2024 z solidnym wynikiem przeładunków 32 305,8 mln ton. To o 8,5% mniej, niż przed rokiem, niemniej wynik postrzegamy pozytywnie. – Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Ostatni kwartał 2022, cały rok 2023 oraz pierwsze półrocze 2024 charakteryzowały się spadkami przeładunków wynikającymi z zakończenia akcji importu węgla z niemal całego świata, w związku z embargo na dostawy tego surowca z Rosji. W roku 2023 ustał również tranzyt towarów ukraińskich do polskich portów morskich.

Ostatecznie spadkowe tendencje udało się powstrzymać w połowie minionego roku, by wyraźnie poprawić wyniki. Obok coraz bardziej optymistycznych wyników, w Porcie cały czas zachodzą zmiany, by nadążyć za zmieniającym się rynkiem i sprostać nowym wymaganiom.


„Dolina Off-shore”

Sektor Off-shore Wind rozwija się w Zachodniopomorskiem – w tym temacie naprawdę wiele dzieje się nie tylko w regionie (inwestycje Vestas, rozwój edukacji sprofilowanej w tym kierunku etc.), ale także w naszym Porcie. 16 stycznia podpisano umowę z hiszpańską firmą Windar – inwestor zbuduje na Ostrowie Grabowskim fabrykę elementów konstrukcyjnych morskich farm wiatrowych, takich jak wieże, maszty, fundamenty turbin wiatrowych.

Z końcem roku zakończono także pierwszy etap ważnego projektu prowadzonego w Świnoujściu: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” –  w ramach projektu powstały trzy nowe nabrzeża, dla których 24 grudnia 2024 uzyskaliśmy pozwolenie na użytkowanie z klauzulą ostateczności. Pierwsze dwa to blisko pół kilometra gotowych do użytkowania nabrzeży, trzecie zaś zostało przygotowane jako punkt wyjścia do etapu 2 inwestycji. Już w styczniu bowiem, podobnie jak miało to miejsce wcześniej dla etapu 1, składamy wniosek o dofinansowanie w ramach programu CEF2 dla kontynuacji projektu, który poprzez budowę dwóch kolejnych ciężkich nabrzeży wraz z rampą ro-ro, umożliwi w sposób jednoczesny i bezkolizyjny realizację dwóch projektów morskich farm wiatrowych na morzu jednocześnie. Dzięki powstałej infrastrukturze portowej nastąpi przyspieszenie transformacji energetycznej Polski oraz pozostałych państw członkowskich UE z regionu Morza Bałtyckiego.

Ponadto w lutym zeszłego roku Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dołączył do prestiżowego grona Offshore Wind Port Alliance, który tworzą porty z Danii, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, a od 2 lutego – także Porty w Szczecinie i Świnoujściu. Sojusz ma na celu optymalizację wykorzystania morskiej energii wiatrowej, aby osiągnąć bardzo ambitne cele Europy w tym obszarze. Już w styczniu nasi przedstawiciele wezmą udział w spotkaniu członków Sojuszu w Londynie.

– Nasz region staje się obecnie zalążkiem przyszłej „Doliny Off-shore-owej” – mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik ZMPSiŚ ds. rozwoju portów.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

Flagowa inwestycja ZMPSiŚ S.A. – w Świnoujściu, na wschód od terminalu LNG powstanie najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku. Rok 2024 upłynął pod znakiem zawierania umów, uzyskiwania wymaganych dokumentów oraz szeroko pojętego przygotowania tej strategicznej dla regionu i Polski inwestycji.  Projekt pn. Budowa dostępu morskiego i lądowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu 17 kwietnia uzyskał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji wydaną przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. W styczniu 2025 ZMPSiŚ spodziewa się decyzji środowiskowej, która jest w trakcie procedury odwoławczej.

Niezależnie od rozstrzygnięć urzędowych, zarząd podjął dialog ze społecznością lokalną Świnoujścia: odbyły się spotkania z mieszkańcami i radnymi miasta oraz dzielnicy Warszów, w której ma powstać inwestycja. W ramach prac przygotowawczych, które cały czas trwają, od września prowadzone są prace nad skanami magnetycznymi terenów pod budowę terminalu: dna morskiego na obszarze portu zewnętrznego, terenu pod budowę falochronu i obrotnicy, a także terenu od strony lądu – obszaru drogi dojazdowej, kolejowej oraz parkingu.

12,5 m – Szczecin otwarty na największe statki

W minionym roku w Szczecińskim Porcie kontynuowano długoterminowe projekty:
Poprawa dostępu do Portu w rejonie Basenu Kaszubskiego oraz Poprawa dostępu do Portu w rejonie Kanału Dębickiego. Projekty są współfinansowane ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i zakończą się w połowie 2025. Służą przystosowaniu obszaru portu do głębokości technicznej 12,5 m – to, razem z pogłębionym torem wodnym ze Świnoujścia do Szczecina sprawia, że Port w Szczecinie może obsługiwać największe statki oceaniczne; będziemy „PANAMAX READY”.

Już w tym roku zaczęły funkcjonować zmodernizowane nabrzeża, np. Nabrzeże Dąbrowieckie, z nowoczesną infrastrukturą do bezpiecznej obsługi przeładunków kwasu siarkowego (Basen Kaszubski) oraz nowo wybudowane nabrzeża, m.in. Norweskie, mieszczące się w basenie Kanału Dębickiego. To dzięki tej inwestycji na półwyspie Ostrów Grabowski może powstać wspomniana już fabryka Windar, a także możliwe było podpisanie w grudniu umowy na dzierżawę działki przy Nabrzeżu Norweskim z trójmiejskim konsorcjum TRIDENTE. Powstanie tam uniwersalny terminal przeładunkowy oraz nowoczesna cementownia bazująca na najnowszych technologiach i ekologicznych rozwiązaniach.

Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu

Trwająca od kilku lat rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu miała w minionym roku swój szczęśliwy finał. 29 lutego – zostało wydane Świadectwo Przejęcia dla inwestycji realizowanej przez ZMPSiŚ S.A. – powstało nowe stanowisko z funkcjami rozładunku i załadunku gazu skroplonego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Prace prowadzone przez operatora terminalu, spółkę GAZ-SYSTEM zakończyły się w listopadzie, dzięki czemu pod koniec listopada pierwszy gazowiec przybił do nowego stanowiska. Dzięki tej inwestycji, Polska zyskała możliwość nie tylko odbierania, ale też eksportu gazu skroplonego, co znacząco zwiększa konkurencyjność terminalu i wzmacnia międzynarodową pozycję Polski, a także tankowania bunkierek zaopatrujących w paliwo statki zasilane napędem LNG.

Promowe Świnoujście

Zakończyły się prace w ramach przystosowania infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki inwestycji możliwa jest obsługa promów o długości do 270 m i przeładunek jednostek intermodalnych, nabrzeża zostały zmodernizowane i znacząco wydłużone, powstała niezbędna infrastruktura techniczna, place manewrowe oraz zapewniony odpowiedni dostęp drogowy i kolejowy. Projekt realizowano w ramach instrumentu CEF 2014-2020 i to dzięki niemu wagony wróciły po latach przerwy na Bałtyk.

Pierwszy – pilotażowy – przeładunek naczep intermodalnych miał miejsce w Terminalu Promowym w Świnoujściu 8 grudnia, a odpowiadała za niego firma Freightliner PL. Ponadto 10 kwietnia ruszyło nowe połączenie promowe ze Świnoujścia do Szwecji – Finnlines kursuje do Malmo. Latem powitano na linii nowy prom PŻB: Varsovia. 

Nowe granty i dofinansowania

8 maja podpisano umowę na dofinansowanie projektu pn. „Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na Półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecińskim”. To pionierskie przedsięwzięcie, które będzie miało charakter „dual use” – cywilnego i militarnego przeznaczenia. Projekt realizowany w ramach dofinasowania z instrumentu CEF2 Military Mobility na lata 2021-2027

9 października podpisana została umowa grantowa na dofinansowanie projektu „Rozwój infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście”. Projekt poprawi dostępność oraz zwiększy bezpieczeństwo odbioru odpadów ze statków w świnoujskim porcie. – To inwestycja w rozwój zrównoważonej i inteligentnej infrastruktury portowej – podkreślał prezes Jarosław Siergiej, odbierając grant z rąk przedstawicieli Komisji Europejskiej. Nowoczesny punkt odbioru odpadów to także ochrona środowiska morskiego przed negatywnymi skutkami zrzutu odpadów przez statki do wód morskich. Projekt uzyskał wsparcie w ramach Instrumentu CEF na lata 2021-2027.

25 października ZMPSiŚ otrzymał potwierdzenie przyznania grantu w ramach programu Interreg South Baltic dla projektu badawczego w zakresie dekarbonizacji sektora morskiego i jej wpływu na transformację w kierunku zielonej energii. Przyznany grant umożliw w roku 2025 i 2026 opracowanie istotnych z punktu widzenia dalszego rozwoju portu dokumentacji studyjnych, obejmujących przekształcanie głównych obszarów działalności portu na nisko oraz zero-emisyjną.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close