W Szwecji ruszyły testy cyfrowego sprzęgu w trudnych warunkach pogodowych
W różnych krajach europejskich trwają testy technologii cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC), który ma usprawnić funkcjonowanie kolei towarowych. W Szwecji rozpoczęło się testowanie systemów DAC w trudnych warunkach pogodowych.
Nowa technologia pozwoli zautomatyzować część prac związanych z sprzęganiem składów towarowych, a także umożliwić pobieranie danych cyfrowych z wagonów. Automatyzacja skróci proces formowania pociągów, co obniży koszty operacyjne przewoźników oraz zwiększy przepustowość stacji towarowych. Z kolei wprowadzenie przesyłu danych o stanie wagonów, kompletności składów i ewentualnych usterkach może być w przyszłości wykorzystywane do szybszego raportowania, że pociąg opuścił ścieżkę. To, w połączeniu z systemem ERTMS poziomu 3 pozwoli wprowadzić większą liczbę pociągów na szlaki kolejowe bez konieczności wielomiliardowych inwestycji infrastrukturalnych. Automatyczny sprzęg nie jest nowym wynalazkiem, gdyż system ten jest stosowany w kolejach towarowych w Ameryce Płn. i Azji. Europa jest jednym z ostatnich miejsc, gdzie sprzęganie wykonywane jest manualnie.
DAC umożliwić ma europejskim kolejom towarowym nie tylko dogonienie technologicznie systemów kolejowych z innych kontynentów, ale też wprowadzenie nowych rozwiązań cyfrowych. Testy nowej technologii prowadzone są od 2023 r. W czerwcu br. zakończono istotne badania, które przeprowadziły SBB Cargo i DB Cargo na sieci kolejowej Niemiec i Szwajcarii. Z kolei pod koniec listopada ruszyły testy DAC w pociągu kursującym w północnej Szwecji.
Testy na północy
Skład transportujacy produkty stalowe z huty w Luleå do zakładu produkcyjnego w Borlänge pokonuje w jedną stronę ponad 1000 km. Zimą temperatury w tym regionie spadają do -35 st. Celsjusza. Pociąg wahadłowy przewozi 3800 ton towarów. Testy ciężkiego składu trudnych warunkach klimatycznych potrwają 2 lata i prowadzone są przez szwedzkiego państwowego przewoźnika towarowego Green Cargo.
— Jesteśmy dumni z udziału w napędzaniu rozwoju bezpieczniejszego i wydajniejszego transportu kolejowego towarów. Dzięki zaufaniu SSAB, transport wahadłowy stali zapewnia projektowi unikalne spostrzeżenia, które będą ważne dla podejmowania decyzji w następnej fazie — skomentował Björn Landström, Project Manager w Green Cargo.
DAC może być istotną zmianą technologiczną dla kolei towarowych w Europie, lecz w branży pojawiają się rozbieżne opinie co do tego, czy wdrożenie tego sprzęgu powinno być obligatoryjne dla wszystkich przewoźników. Organizacje branżowe zwracają uwagę na wysokie koszty wprowadzenia nowej technologii, które mogą być wyższe niż potencjalne korzyści, zwłaszcza w przypadku niektórych typów przewozów takich jak pociągi blokowe.
Czytaj też: ZNPK i europejska branża towarowa: apel o głos rozsądku w/s DAC