Łączenie sił przewoźników kontenerowych
Kilku największych kontenerowych przewoźników oceanicznych ogłosiło w ostatnich dniach uruchomienie w 2025 roku nowych stałych połączeń, a także plany współpracy z innymi operatorami. Oznacza to rozszerzenie oferty usług transportowych i wzrost konkurencji między trzema sojuszami i samodzielnie działającym od przyszłego roku MSC, po rozpadzie aliansu 2M.
Zmiany te podążają w dużej mierze za wzrostem stawek frachtu na niektórych trasach, z powodu kryzysu na Morzu Czerwonym. Wraz z ogłoszonym wcześniej modelem działania nowego sojuszu Gemini (Maersk, Hapag-Lloyd), zakładającym zmniejszenie stałych połączeń oceanicznych a większą liczbę połączeń dowozowych (feederowych), zmienią dość istotnie przyszłoroczny rynek.
ONE współpracuje z Ocean Alliance
Na początku tygodnia japońska linia kontenerowa ONE (Ocean Network Express, którą tworzą przewoźnicy: Kawasaki Kisen Kaisha, Mitsui O.S.K. Lines – MOL i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha – NYK) oświadczyła, że dołączy do trzech połączeń transatlantyckich realizowanych przez przewoźników sojuszu Ocean Alliance (CMA CGM, Cosco/OOCL i Evergreen). Wspólnie będą obsługiwać usługi o nazwie: AT1, AT2 i AT3, które łączą Europę Północną ze wschodnim wybrzeżem USA.
Oczekuje się też, że obecna sieć Ocean Alliance – Day 8, uruchomiona w kwietniu, zostanie zastąpiona przez wersję Day 9, a rotacje portów w usługach AT1, AT2 i AT3 sugerują „bardziej skoncentrowane podejście do zawijania do portów w Ameryce Północnej’, informuje portal The Loadstar. Z Europy Północnej statki w połączeniu TA1 będą zawijać tylko do Nowego Jorku i Baltimore, w TA2 – do Charleston i Savannah, a w TA3 – do Veracruz, Altamira, Houston i Nowego Orleanu.
Dane EconDB pokazują, że stawki transatlantyckie podwoiły się w tym roku, po wprowadzeniu wyższych stawek FAK, dopłat w szczycie sezonu i groźbie akcji protestacyjnych ze strony dokerów ze wschodniego wybrzeża USA.
Trudny start ONE
Powyższa decyzja ONE może mieć związek z odroczeniem 9 bm. przez Amerykańską Federalną Komisję Morską zatwierdzenie nowego sojuszu armatorów kontenerowych Premier Alliance, w składzie: ONE, HMM i Yang Ming. Już wcześniej ogłosił on „strategiczne partnerstwo” z MSC. W ocenie analityków, przewoźnicy z Premier Alliance wypracowują swoje oferty transatlantyckie głównie na zasadzie indywidualnej i prawdopodobnie będą poszukiwać umów VSA z przewoźnikami zewnętrznymi.
HHM i ONE
Flagowy przewoźnik Korei Południowej – HMM ogłosił 17 bm. uruchomienie w lutym usługi TA1, dzięki współpracy z ONE. Ta ostatnia poinformowała, że będzie ją sprzedawać jako AL5. Linia ta będzie łączyła Europę Północną z portami zarówno na wschodnim, jak i zachodnim wybrzeżu USA.nPełna rotacja portów będzie następująca: Southampton – Le Havre – Rotterdam – Hamburg -Antwerpia – Miami – Cartagena – Rodman-Los Angeles – Oakland-Rodman – Caucedo-Southampton.
Rzecznik prasowy HMM poinformował, w połączenie TA1 będzie obsługiwać dziesięć statków, ale „konkretne przydziały jednostek są nadal omawiane z ONE”. HHM przestał świadczyć przewozy transatlantyckie w 2018 r.
Ocean Alliance z Premier Alliance
Sieci na trasie Europa – Ameryka Północna w przyszłym roku będą wspólnie obsługiwać sojusze Ocean Alliance i Premier Alliance, poinformowano 18 bm. Statki w połączeniu o nazwie AL5 mają zawijać do portów Zatoki Meksykańskiej USA i na Karaibach, a następnie tranzytem przez Kanał Panamski do portów zachodniego wybrzeża USA. Według analityków z bazy danych eeSea, te zmiany w sieci są reformą obecnych usług transatlantyckich działających pod nazwą THE Alliance, która ma zostać zastąpiona przez Premier Alliance na początku lutego.