Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W 2025 r. – bardziej kosztowny transport cargo lotniczego

Prognozowany, rosnący w 2025 roku globalny popyt na towary konsumpcyjne silnie odczuje segment przewozów lotniczych, ponieważ będzie on nakręcany przez dynamicznie rosnący segment e-handlu. Efektem bezpośrednim może być nierównowaga pomiędzy popytem na transport powietrzny a podażą mocy przewozowych, a pośrednim – wzrost stawek frachtu.

fot. Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons)

Ich rozkład będzie proporcjonalny do wielkości nierównowagi rynkowej, a największe wzrosty kosztów transportu mogą wystąpić na liniach z Azji do Ameryki Północnej i Europy. Zarazem optymistyczne prognozy popytu może osłabić m.in. zwiększona kontrola regulacyjna handlu elektronicznego w USA, Unii Europejskiej i Indonezji.

Prognozy dla rynku

W 2025 roku globalny popyt na przewozy cargo lotniczego wzrośnie o 4 – 6 proc. rdr, prognozują Niall van de Vouw, dyrektor ds. frachtu lotniczego oraz Wenwen Zhang, analityk ds. frachtu lotniczego w firmie Xeneta. To przedział, który mieści się w bardziej określonej prognozie IATA, że wolumen ładunków lotniczych wzrośnie w przyszłym roku o 5,8 proc. W zgodnej opinii obu źródeł, popyt na fracht lotniczy będzie nadal napędzany przez e-commerce, który ma rosnąć o 14 proc. rocznie do 2026 roku.

Chociaż wzrost wolumenu spowolni z około 11 proc. w tym roku, to popyt na transport napotka na barierę, w postaci mniejszego przyrostu zdolności przewozowej samolotów pasażerskich i frachtowców, szacowanego w 2025 r. na 3 – 4 proc. To właśnie spowoduje nierównowagę rynkową. 

Życie z nierównowagą

Ona już występuje. Współczynnik dynamicznego obciążenia (jest miarą wykorzystania mocy przewozowej w oparciu o objętość i masę przewożonego ładunku) w listopadzie osiągnął 63 proc. – najwyższy poziom od ponad 30 miesięcy. Taki poziom popytu wzmocnił pozycję negocjacyjną przewoźników i spowodował, że od końca listopada 2023 r. globalne stawki spot za ładunki lotnicze utrzymują się powyżej stawek sezonowych (obowiązujących przez ponad miesiąc). Stawki spot z Azji Północno-Wschodniej do Europy wzrosły w listopadzie o +13 proc. miesiąc do miesiąca – do 5,09 USD za kg, podczas gdy stawki spot do Ameryki Północnej wzrosły o 5 proc. – do 5,20 USD/kg.

Różny poziom nierównowagi

Szczególnie silnie wzrośnie popyt na transport cargo lotniczego na szlakach handlowych z Azji, ocenia Xeneta. „Będzie on też wspierany, poza e-commerce, przez popyt na płytki krzemowe, podstawowy materiał do produkcji większości półprzewodników i powiązanych urządzeń elektronicznych”– stwierdzają analitycy Xeneta. W ich ocenie, dostawy z Azji tych półproduktów wzrosną o ok. 10 proc., po szacowanym spadku o 2 proc. w 2024 r.

Zhang ostrzegł, że chociaż trendy te będą w dużej mierze odczuwalne na trasach z Azji, przewoźnicy mogą przenieść zdolność przewozową z innych regionów, aby wykorzystać warunki rynkowe, co z kolei może wywrzeć presję na te rynki. „Jest mało prawdopodobne, że napięty rynek frachtu lotniczego w 2024 r. ulegnie złagodzeniu w 2025 r. Rozsądnie byłoby zarządzać oczekiwaniami wewnętrznych interesariuszy, że wydatki na transport powietrzny mogą być wyższe w przyszłym roku” – dodał Zhang.

Turbulencje

W raporcie Xeneta dodano: „Wchodzimy w obszar z nieprzewidywalnymi turbulencjami. Najlepszym podejściem do tej dużej niepewności jest zwracanie uwagi na sygnały ilościowe z rynku, ponieważ może to uniknąć nadmiernej reakcji spedytorów i stworzenia błędnego koła rosnących stawek”. W wyniku szybszego wzrostu popytu niż podaży, stawki frachtu lotniczego prawdopodobnie pozostaną na wysokim poziomie w 2025 r., chociaż będą się one różnić w zależności od szlaku handlowego. 

„Wzrost popytu i podaży nie będzie rozłożony równomiernie we wszystkich korytarzach transportu lotniczego na świecie – wręcz przeciwnie. Jeśli jesteś nadawcą korzystającym z korytarza ex-Asia, będziesz musiał wziąć pod uwagę bardzo różne zmiany równowagi między podażą a popytem w porównaniu z firmą wysyłającą towary z Ameryki Południowej”. 

Ocena DSV

Duńska firma transportowo-logistyczna DSV spodziewa się, że w przyszłym roku wolumen ładunków lotniczych i wzrost zdolności przewozowych nie zmienią się istotnie, w porównaniu z br. Podkreśla też, że „równowaga między podażą a popytem może nadal znajdować się pod presją”, może maleć. Wskazuje zarazem, że światowy handel lotniczy unormuje się w 2025 r. po tym, jak kryzys w handlu elektronicznym i transporcie morskim Morzem Czerwonym napędzał wzrost wolumenu w tym roku.  

Patrząc na wzrost wolumenu e-commerce, firma stwierdziła, że wiele rynków jest obecnie mocno spenetrowanych, co ograniczy dalsze możliwości wzrostu. Tymczasem bardziej rygorystyczne normy celne i standardy zgodności, takie jak potencjalne ograniczenie amerykańskich zasad de minimis, będą hamować popyt na transport cargo lotniczego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close