Duisport wejdzie do zielonego korytarza dla paliw alternatywnych
Porty Pecém (Ceará, Brazylia), Rotterdam (Holandia) i duisport podpisały protokół ustaleń w sprawie przedłużenia zielonego korytarza, który obecnie łączy Ceará z Rotterdamem do Niemiec. Umowa koncentruje się na transporcie paliw alternatywnych, takich jak e-metanol, zielony amoniak i inne pochodne, aby wspierać europejskie cele w zakresie dekarbonizacji i bezpieczeństwa energetycznego zgodnie z celami klimatycznymi kontynentu. Ponadto celem jest wsparcie transformacji energetycznej w Brazylii, rozwój brazylijskich projektów mających na celu wytwarzanie zielonej energii oraz tworzenie dobrobytu gospodarczego i społecznego w północno-wschodniej Brazylii.
– W maju 2023 r. sformalizowaliśmy zielony korytarz w obecności ówczesnego premiera Holandii Marka Rutte. Poszerzenie korytarza do Niemiec wzmacnia naszą konkurencyjność i poszerza europejski rynek zielonego wodoru produkowanego w Ceará. To nie tylko pobudza gospodarkę naszego stanu, ale także przynosi korzyści rozwojowi całego północno-wschodniego regionu – powiedział Hugo Figueirêdo, prezes kompleksu Pecém.
Nadrenia Północna-Westfalia stanie się pierwszym neutralnym dla klimatu regionem przemysłowym w Europie. W memorandum rozważono potencjał produkcji energii słonecznej i wiatrowej w Ceará i północno-wschodniej Brazylii, która może stać się głównym eksporterem tanich pochodnych ekologicznego wodoru. Podkreśla także centralną rolę Holandii w łączeniu dostaw brazylijskich paliw alternatywnych do Niemiec. Port w Rotterdamie spodziewa się, że do 2050 r. importowane będzie około 18 mln ton wodoru i jego pochodnych, przy czym znaczna część tej ilości będzie przybywać statkami oceanicznymi mającymi dostęp do korytarza delty Renu, który obejmuje sieć rurociągów, infrastrukturę morską i śródlądową Transport wodny Duisport jest połączony z Zagłębiem Ruhry i resztą Niemiec.
duisport będzie wspierać port Pecém w jego dalszym rozwoju oraz wniesie swoje doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w rozbudowę połączenia z Europą śródlądową. – Podpisane dzisiaj porozumienie to ważny krok na drodze do zielonej transformacji przemysłu w Niemczech i Europie. Budowa stabilnych łańcuchów dostaw umożliwia zrównoważoną dekarbonizację oraz wzmacnia odporność i konkurencyjność gospodarki. Port w Duisburgu pełni funkcję centralnego węzła logistycznego w sercu Europy i wniesie istotny wkład w transformację energetyczną – mówi dyrektor generalny duisport Markus Bangen.
– Dostrzegamy potencjał Brazylii, a w szczególności Cearás jako potencjalnego dostawcy ekologicznego wodoru i z radością witamy współpracę z duisport w celu stworzenia kompleksowych łańcuchów dostaw ekologicznego wodoru. Dzięki korytarzowi Delta–Ren, którego ukończenie zaplanowano najpóźniej na rok 2031/2032, oraz już istniejącym metodom budujemy łańcuch wartości wodoru, który przyspieszy dekarbonizację przemysłu w północno-zachodniej Europie – komentuje Boudewijn Siemons, dyrektor generalny portu w Rotterdamie.