Terminal Schavemaker w Kątach Wrocławskich dostosowano do pociągów o dł. 740 m
Na terminalu intermodalnym Schavemaker w Kątach Wrocławskich zakończyły się prace, dzięki którym bocznica dostosowana została do obsługi pociągów o długości 740 m. Możliwości operacyjne terminalu zwiększyły się o 25%.
Spółka Schavemaker Invest rozbudowuje i modernizuje terminal zlokalizowany w województwie dolnośląskim, który jest ważnym węzłem logistycznym na korytarzach Morze Północne — Bałtyk i Bałtyk — Adriatyk. Niedawno zakończono II etap inwestycji, dzięki której terminal będzie mógł przyjmować składy o długości 740 m, zgodnie z standardami europejskiej sieci TEN-T, a także obsługiwać 3 pociągi jednocześnie.
W ramach prac wykonanych przez spółkę Track Tec zbudowano nowy tor zdawczoodbiorczy, a długość torów bocznicy zwiększona została o 1700 m. Powstało wydzielone miejsce do parkowania wagonów, a także nowoczesne instalacje oświetleniowe i systemy ogrzewania rozjazdów kolejowych z przełącznikami elektrycznymi, które zwiększyły wydajność pracy i bezpieczeństwo.
– Rozbudowa torów bocznicy kolejowej terminala kontenerowego pozwala na zwiększenie przepustowości, usprawnienie obsługi pociągów i poprawę efektywności transportu. Dzięki temu terminal staje się bardziej konkurencyjny, przyczynia się do redukcji emisji poprzez zmniejszenie ruchu ciężarówek i wspiera rozwój gospodarki lokalnej oraz integrację z międzynarodowymi szlakami transportowymi. To kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i przygotowania na rosnące potrzeby rozwoju transportu intermodalnego – ocenia dyrektor terminala Przemysław Zemla.
Kolejne inwestycje
W ramach kolejnej fazy projektu Schavemaker Invest planuje prace, które umożliwią bezpośredni wjazd pociągów na bocznicę terminalową z pominięciem torów dodatkowych stacji Kąty Wrocławskie. Wjazd pociągów na terminal będzie możliwy zarówno od strony Smolca jak i Mietkowa. Niedawno ogłoszono postępowanie na wyłonienie wykonawcy tych prac, które pozwolą usprawnić ruch pociągów w obrębie bocznicy, a także odciążyć stację Kąty Wrocławskie.
Inwestycja Schavemaker Invest w Kątach Wrocławskich została wsparta finansowo kwotą 2,7 mln euro z programu CEF na lata 2021-2027 w ramach projektu ”Rozbudowa i zmiana modelu pracy na Intermodalnym węźle transportowym w Kątach Wrocławskich znajdującego się na korytarzach: Morze Północne – Bałtyk i Bałtyk – Adriatyk”.
Schavemaker inwestuje również w rozwiązania zmniejszające wpływ transportu towarowego na środowisko. Obok terminalu w Kątach Wrocławskich powstanie w przyszłym roku farma fotowoltaiczna wraz z magazynem energii i szybką ładowarką. Schavemaker jako pierwszy operator intermodalny w Polsce zaczął również wykorzystywać ciężarowy samochód Scania z napędem elektrycznym do przewozu ładunków tzw. pierwszej i ostatniej mili, między terminalem a siedzibami klienta. Na terenie firmy zamontowana została również szybka ładowarka o mocy 400 kW, która umożliwia naładowanie tego pojazdu do 100% w zaledwie 45 minut. Wykorzystanie takiej ładowarki znacząco przyspiesza pracę kierowcy, minimalizując czas przestojów związanych z ładowaniem pojazdu, jednocześnie zachowując przerwę na odpoczynek kierowcy.
Czytaj też: Schavemaker pionierem elektryfikacji transportu drogowego w Polsce