LTG Cargo kupuje lokomotywy elektryczne
Spółka transportu towarowego LTG Cargo zakupiła 17 lokomotyw wyprodukowanych specjalnie do transportu na Litwie, a także części zamienne, usługi serwisowe i wsparcie w ciągu pierwszych 3 lat działalności. Planuje się, że po elektryfikacji odcinka kolejowego Wilno-Kłajpeda w sieci będzie wykorzystywana energia elektryczna wytwarzana z odnawialnych źródeł energii, dzięki czemu lokomotywy elektryczne będą przewozić ładunki bez emisji dwutlenku węgla do środowiska.
Wartość tego projektu to 115,66 mln zł. EUR. Umowa zawarta z hiszpańskim producentem Stadler Valencia przewiduje możliwość wyprodukowania na zamówienie kolejnych 17 lokomotyw oraz zaopatrzenia ich w części i usługi serwisowe.
— Zakup lokomotyw elektrycznych to ważny krok nie tylko w programie elektryfikacji kolei realizowanym przez Grupę LTG. To także początek nowego, jeszcze bardziej zrównoważonego i niezawodnego sposobu transportu towarów koleją. Nowe lokomotywy elektryczne będą przewozić ładunki pomiędzy Wilnem a Kłajpedą, korytarzem, którym co roku przewozimy połowę ładunków przewożonych koleją na Litwie. Lokomotywy elektryczne są około trzy razy wydajniejsze niż lokomotywy spalinowe, dzięki czemu będziemy mogli zaoferować naszym klientom nie tylko bardziej ekologiczne, ale także bardziej konkurencyjne usługi transportu towarowego – mówi Eglė Šimė, dyrektorka generalna LTG Cargo.
Nowe lokomotywy będą rzadziej naprawiane, nie będzie konieczności spędzania dodatkowego czasu na tankowanie, wymianę oleju, a ilość zużywanej energii będzie bezpośrednio zależała od masy przewożonego ładunku, inaczej niż w przypadku lokomotyw spalinowych. Ponadto lokomotywy elektryczne mają większą moc, dzięki czemu mogą przewieźć więcej ładunku w tym samym czasie.
— Lokomotywy spalinowe działają zasadniczo jak działające elektrownie: silnik spalinowy zasilany olejem napędowym wprawia generator elektryczny, który wytwarza energię elektryczną i dostarcza ją do elektrycznych silników trakcyjnych napędzających tabor. Lokomotywy elektryczne napędzane są energią elektryczną bezpośrednio z sieci trakcyjnej. Aby jeszcze efektywniej ją wykorzystać, planuje się regenerować energię zgromadzoną podczas hamowania pociągu z powrotem do sieci trakcyjnej w celu dalszego wykorzystania – mówi Audrius Pukas, dyrektor ds. zarządzania aktywami technologicznymi w LTG Cargo.
Pierwsze lokomotywy elektryczne zdolne do przewozu 5700-tonowych składów towarowych zostaną dostarczone na Litwę w 2027 roku. na początku. Projekt elektryfikacji kolei realizowany przez Grupę LTG zakończy się w 2025 roku. na końcu Po jego wdrożeniu długość zelektryfikowanych kolei w kraju wyniesie prawie 28%. wszystkich dróg kolejowych, a zanieczyszczenie powietrza zmniejszy się o 150 tys. ton dwutlenku węgla rocznie.