CMA CGM zbuduje elektryczną barkę do obsługi transportu w Wietnamie
Grupa CMA CGM zbuduje elektryczną barkę dla obsługi transportu śródlądowego w Wietnamie. Będzie to element zeroemisyjnego łańcucha dostaw. Wietnam przyjął cel osiągnięcia neutralności klimatycznej w roku 2050 r. i rozwija współpracę handlową z Europą.
Jeden z największych operatorów transportu kontenerowego na świecie planuje wprowadzić elektryczną barkę do transportu towarów między prowincją Binh Duong, w której znajduje się fabryka obuwia NIKE, a terminalem kontenerowym Gemalink (w którym CMA CGM ma 25% udziałów). Barka będzie pokonywała odległość 180 km.
Ekologiczna barka zostanie skonstruowana wspólnie przez dział badawczo-rozwojowy CMA CGM i firmę CATL, która dostarczy technologię akumulatorów. Do zasilania statku będzie wykorzystywana energia pochodząca w 100% z źródeł odnawialnych, co zostanie potwierdzone odpowiednimi certyfikatami. W tym celu operator terminalu Gemaling planuje budowę farmy fotowoltaicznej, która będzie rocznie wytwarzała 1 GWh zielonej energii, przeznaczonej do ładowania e-barki. Zbudowana zostanie również infrastruktura do zasilania baterii oraz magazyn energii. Elektryczna barka będzie obsługiwała transport dla firmy NIKE, w ramach długofalowego partnerstwa z CMA CGM dla rozwoju zielonej logistyki w Wietnamie.
Zrównoważony rozwój
— Terytorialne zakotwiczenie i lokalne miejsca pracy stworzone dla budowy farmy słonecznej będą promować odpowiedzialny rozwój gospodarczy w regionie. Projekt ten przyczyni się również do zwiększenia konkurencyjności Wietnamu w sektorach energii odnawialnej i zrównoważonej logistyki w Azji Południowo-Wschodniej — napisano w komunikacie.
Wietnam, podobnie jak Unia Europejska, przyjął ambitny cel osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych w 2050 r. Kraj ten w ostatnich latach szybko rozwija wymianę handlową z Europą i stał się jednym z istotnych dostawców różnego rodzaju produktów i komponentów. Wiele zachodnich firm inwestuje w Wietnamie by zdywersyfikować swoje źródła dostaw. W latach 2011 — 2023 eksport z Wietnamu do UE wzrósł z 11,26 do 47,59 mld dol. Wymiana handlowa między Europą a tym krajem w Azji Południowo-Wschodnie rosła w ostatnich latach w tempie 12-14% rocznie. Jednym z istotnych hubów logistycznych dla handlu z Wietnamem stał się Port Gdańsk, który dla polskich przedsiębiorstw staje się oknem do regionu Azji Południowo-Wschodniej.
Czytaj też: Sukces misji gospodarczej Portu Gdańsk i kontrahentów w Wietnamie