Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Trump „sugeruje” porozumienie dokerów i pracodawców

Prezydent-elekt Donald Trump poparł w specjalnym oświadczeniu związkowców z Międzynarodowego Stowarzyszenia Marynarzy Morskich (ILA) w ich walce z automatyzacją w amerykańskich portach, preferowaną przez pracodawców reprezentowanymi przez United States Maritime Alliance (USMX). 

fot.
SCPortsWebmaster
  Wikimedia Commons

Nie widać bowiem przełomu w negocjacjach umowy zbiorowej, która wygasa 15 stycznia 2025 roku. Z dużym prawdopodobieństwem, następnego dnia znów stanie 36 portów wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej. Na trzy dni zostały one unieruchomione podczas strajku ostrzegawczego, który spowodował dodatkowy chaos w globalnych łańcuchach dostaw. Osią sporu jest dość wąski zakres automatyzacji portów amerykańskich, wprowadzenia półautomatycznych dźwigów kontenerowych. Jednak nawet temu sprzeciwia się ILU twierdząc, że to początek drogi do masowych zwolnień dokerów. 

Przestarzałe technologie? 

W indeksie Container Port Performance Index za 2023 r., publikowanym przez Bank Światowy i S&P Global, porty amerykańskie wypadły stosunkowo słabo. Tylko kilka mniejszych, jak w Filadelfii, Charleston, Evergladess, Boston – uplasowały się na miejscach od 50 do 73. Także z innych analiz – szczególnie właścicieli terminali – wybrzmiewa teza, że amerykańskie porty są niekonkurencyjne w globalnej gospodarce, ponieważ w zbyt małym stopniu są zautomatyzowane.

Urażony tą krytyką Dennis Daggett, wiceprezes wykonawczy ILA odpowiedział, że „Twierdzenia te są w dużej mierze oparte na wypaczonych interpretacjach danych”, które nie uwzględniają fundamentalnych różnic między amerykańskimi terminalami morskimi a węzłami przeładunkowymi w innych częściach świata. 

„Te rankingi zdecydowanie faworyzują huby przeładunkowe (…), które obsługują przede wszystkim kontenery, rozładowywane z jednego statku i natychmiast ładowane na drugi, przy minimalnej interakcji z systemami transportu śródlądowego lub ładunkami krajowymi. W przeciwieństwie do tego, porty amerykańskie są bramami z pełnym zakresem usług, które obsługują złożoną mieszankę importu i eksportu, integrując kolej, transport ciężarowy i magazynowanie (…). Porównywanie tych dwóch typów obiektów jest jak porównywanie jabłek z pomarańczami”. Według Daggeta, to nie porty amerykańskie są przestarzałe, ale infrastruktura, która je obsługuje, tj. autostrady, mosty, systemy kolejowe itp. 

Opinie

Jeden z ekspertów portowych powiedział portalowi The Loadstar: „Chińskie porty są bardzo dobre w obsłudze dużych wolumenów eksportu, które stanowią dużą część ich działalności i mogą być realizowane wydajnie. Ale to samo można powiedzieć o portach amerykańskich, które mogą skupić się na imporcie. Problemem w USA są takie rzeczy jak system transportu lądowego, związki zawodowe i niezdolność portów do rozbudowy, podczas gdy infrastruktura się rozpada”. 

Zmienił zdanie

Podobnie jak prezydent Joe Biden, Trump sygnalizował na początku roku, że nie będzie interweniował w sprawie strajku ILA. Dlaczego więc teraz zmienił zdanie, skoro nie musi już zbierać głosów w kampanii wyborczej? Strajk może wybuchnąć zaledwie pięć dni przed objęciem urzędu przezą Trumpa, co burzy program nowego prezydenta poprawy stanu gospodarki USA, oceniają niektórzy analitycy.

Ale według innych opinii, jest to zbieżne z jego polityką wyborczą „America first”. W poście Trump powtórzył często wyrażane stanowisko ILA, że pracodawcy portowi z siedzibą poza USA osiągnęli rekordowe zyski w zamian za „przywilej” dostępu do rynków amerykańskich. Powinni wykazać się większą elastycznością i ustępstwami. „Wolałbym, żeby te zagraniczne firmy wydawały [zyski] na wielkich mężczyzn i kobiety w naszych dokach, niż na maszyny, które są drogie i które będą musiały być ciągle wymieniane (…) Pracodawcy powinni zatrudniać niesamowitych amerykańskich pracowników, zamiast zwalniać ich i wysyłać te zyski z powrotem do innych krajów”. 

W analizach wskazuje się zarazem, że nawet sięgnięcie przez prezydenta po ustawę Tafta-Hartleya (daje mu uprawnienia do tymczasowego wstrzymania strajku w porcie, jeśli zagraża on zdrowiu lub bezpieczeństwu krajowemu) nie rozwiązuje istoty problemu – poprawy efektywności portów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close