Nowe suwnice nabrzeżowe dotarły do terminalu CTA w Hamburgu
Terminal kontenerowy Altenwerder (CTA) należący do Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) nabył trzy nowe, wysoko zautomatyzowane suwnice bramowe do kontenerów. Innowacyjne zdalnie sterowane dźwigi są pierwszymi tego rodzaju w porcie w Hamburgu. HHLA zamierza w przyszłości jeszcze bardziej zwiększyć efektywność operacji obsługi kontenerowców.
Suwnice kontenerowe przybyły do CTA w sobotę 14 grudnia 2024 roku na pokładzie specjalnego statku „ZHONG REN 121”. Zostały dostarczone częściowo zmontowane z Irlandii przez firmę Liebherr. Dzięki całkowitej wysokości po podniesieniu do 120 metrów i długości wysięgnika około 70 metrów są przystosowane do obsługi statków o wielkości do 16 000 TEU. Suwnice bramowe zostaną zainstalowane przy nabrzeżu nr 1 w CTA do końca grudnia, a następnie stopniowo zaczną pracować. W nadchodzących latach 14 suwnic kontenerowych w CTA zostanie zastąpionych urządzeniami wysoko zautomatyzowanymi. Rozpoczęła się już produkcja trzech kolejnych suwnic kontenerowych. Oczekuje się, że dotrą do CTA w 2026 roku.
— Przybycie pierwszych zdalnie sterowanych suwnic kontenerowych stanowi kluczowy krok w modernizacji naszych terminali w porcie w Hamburgu. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy konkurencyjność naszych obiektów i kładziemy podwaliny pod to, abyśmy mogli w przyszłości nadal oferować naszym klientom wyjątkowe usługi. Od czasu swojej budowy CTA kształtuje standardy w branży i po raz kolejny jest liderem w zakresie innowacji i wydajności — komentuje, Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
Nowe suwnice bramowe wyznaczają nowe standardy w zakresie innowacji technicznych i wydajności. W przyszłości statki będą mogły być obsługiwane w CTA jeszcze szybciej i sprawniej. Suwnice będą obsługiwane półautomatycznie i zdalnie, dzięki czemu operatorzy suwnic bramowych będą je monitorować i sterować z nowoczesnej stacji zdalnego sterowania w biurowcu. Pracownicy będą mogli także liczyć na rozbudowaną, zautomatyzowaną pomoc przy załadunku i rozładunku statków. Ponadto suwnice są wyposażone w system optycznego rozpoznawania znaków (OCR), który automatycznie rejestruje cyfrowo kontenery. Umożliwia to automatyczne porównanie z wcześniej zarejestrowanymi cyfrowo informacjami o kontenerze.
— Przybycie tej innowacyjnej technologii suwnic kontenerowych do CTA oznacza znaczący postęp w operacjach terminalowych. Rozwój ten stanowi kluczową część naszych ciągłych wysiłków na rzecz zwiększenia wydajności, dalszego zwiększania automatyzacji i zapewnienia, że terminal pozostanie zrównoważony i gotowy na przyszłość — komentuje Rebecca Vick, dyrektor ds. rozwoju kontenerów w Hamburgu.
— Ponadto zobowiązujemy się do ciągłego inwestowania w rozwój i szkolenie naszych pracowników. Aby wesprzeć wprowadzenie tej innowacyjnej technologii dźwigów, wdrażamy szeroko zakrojone programy kwalifikacyjne. Razem z naszym zespołem nie możemy się doczekać płynnej integracji nowych żurawi z naszą działalnością — mówi Patrick Krawutschke, dyrektor zarządzający CTA.
Centralnym elementem szkolenia jest szkolenie w realistycznym środowisku symulacyjnym. Opracowany do tego celu symulator powstaje w ramach projektu DigiRemote2030. Suwnice zaczną działać stopniowo w 2025 roku. W pierwszej kolejności zaczną działać układy napędowe suwnic bramowych, a następnie zautomatyzowane funkcje i zdalne sterowanie. Jednocześnie suwnice kontenerowe zostaną poddane szeroko zakrojonym testom. Konieczne będą również dostosowania systemu informatycznego i integracja dźwigów z systemem sterowania terminalem w CTA.
Wraz z otwarciem CTA w 2002 roku, HHLA odcisnęła piętno na logistyce portowej i utorowała drogę ku przyszłości. Nowe, obiecujące technologie, które sprawdziły się w CTA, są dziś stosowane w terminalach na całym świecie. Ponadto, ze względu na wysoki stopień automatyzacji, CTA odgrywa główną rolę w tworzeniu nowych profili zawodowych w porcie. Innowacyjność i doskonałość techniczna są dla HHLA kluczem do opracowywania zrównoważonych rozwiązań. Umożliwiają one firmie dalsze prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny za środowiskowo i odnoszący sukcesy komercyjne. Z tego powodu w ciągu ostatnich pięciu lat HHLA zainwestowała w swoją podgrupę Port Logistics ponad 1 miliard euro, z czego około 40 procent przeznaczono na modernizację terminali kontenerowych w Hamburgu.