Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Transport do Niemiec i krajów Beneluxu – największe zagrożenia i wyzwania dla branży TSL

Rygorystyczne wymogi dotyczące zabezpieczenia ładunków, strefy niskiej emisji oraz ścisłe reżimy czasowe dostaw – to tylko niektóre wyzwania, z jakimi muszą się mierzyć firmy transportowe realizujące przewozy do Niemiec i krajów Beneluxu. – Właściwe przygotowanie do tych wymagań jest kluczowe dla sprawnej realizacji transportu – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

  • Transport do Niemiec i krajów Beneluxu wymaga odpowiednio przygotowanej dokumentacji;
  • Należy zwrócić uwagę na zakazy jazdy w święta i ograniczenia w strefach niskiej emisji;
  • W przypadku importu towarów do Polski przez Niemcy i kraje Beneluxu możliwa jest odprawa fiskalna, która czasem przysparza szereg trudności.

Transport towarów do Niemiec i krajów Beneluxu stawia przed przewoźnikami szereg wyzwań logistycznych i organizacyjnych. Kluczowe obszary, które wymagają szczególnej uwagi podczas planowania przewozów na tym kierunku to znajomość dni wolnych od pracy i obowiązujących wówczas zakazów jazdy.

– Często święto lub zakaz jazdy nie obowiązuje w całym kraju, a jedynie w wybranych landach/regionach, dlatego lepiej mieć przygotowaną listę tras alternatywnych. Warto podkreślić, że są grupy towarów, których przewóz zwalnia z zakazu jazdy. Dodatkowo przy wjeździe do Niemiec i krajów Beneluxu należy uwzględnić opłaty drogowe, w tym Eurowinietę oraz strefy niskiej emisji, do których wjazd jest ograniczony i często wymaga specjalnych pozwoleń bądź uiszczenia dodatkowych opłat – wyjaśnia Joanna Bożek, kierownik biura Imex Logistics Sp. z o.o. w Mielcu.

Wymagania dotyczące wyposażenia pojazdów

Szczególnym wyzwaniem jest terminowość dostaw, zwłaszcza w branży spożywczej. W wielu zakładach załadunki i rozładunki są umawiane na konkretne godziny, a spóźnienia mogą skutkować długim czasem oczekiwania. Dostawy do portów, na targi czy lotniska wymagają dodatkowych formalności – nie tylko awizacji na konkretne godziny, ale też wyrobienia specjalnych przepustek. Istotnym aspektem są także godziny pracy firm, szczególnie w Niemczech, gdzie w piątki zakłady często pracują krócej.

 Należy pamiętać, że Niemcy bardzo rygorystycznie podchodzą do odpowiedniego zabezpieczenia towaru na czas transportu, stąd konieczność wyposażenia samochodów dostawczych w odpowiednią ilość pasów mocujących, mat antypoślizgowych, czy narożników. Niektóre firmy mają własne wymogi co do długości klamer przy pasach, grubości mat, a nawet koloru mat zabezpieczających – podkreśla Joanna Bożek.

Wyzwania regulacyjne i wymogi celne

Sprawna realizacja transportu wymaga konieczności planowania i zgłaszania przewozów z dużym wyprzedzeniem, aby uniknąć zakłóceń w łańcuchu dostaw. – Dobrym przykładem są wyzwania związane z transportem w okresie świątecznym. Konfiguracja tegorocznego kalendarza pokazuje, że po nowym roku wystąpi znaczący przestój. Transport do Polski będzie praktycznie wyłączony przez 10 dni ze względu na układ świąt – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Aspekty prawne i celne stanowią kolejną istotną kwestię. W przypadku importu towarów przez Niemcy i kraje Beneluxu można zastosować procedurę odprawy fiskalnej. Pozwala ona na dopuszczenie towaru do obrotu w jednym kraju z przeznaczeniem do innego kraju członkowskiego UE. 

– Odprawa fiskalna nie wymaga specjalnych pozwoleń od urzędu celnego, ale konieczne jest ustanowienie przedstawiciela fiskalnego. Podczas planowania przewozu należy rozważyć koszty i ewentualne ryzyko przy odprawach importowych w portach zachodnich – Rotterdamie czy Hamburgu. W przypadku odprawy fiskalnej np. w Niemczech towar może mieć niższy fracht i być szybciej dostarczony do Polski niż ten, który idzie drogą morską do polskich portów morskich. Jednak koszty w przypadku odprawy w Niemczech mogą być wyższe, szczególnie, jeśli będzie wymagana kontrola bądź rewizja towaru, ponieważ opłaty rozliczane są według lokalnie obowiązujących cenników – wyjaśnia Joanna Porath.

VAT z odprawy fiskalnej powinien być rozliczony w deklaracji podatkowej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego z zastosowaniem europejskiego numeru podatkowego przedstawiciela fiskalnego danego kraju członkowskiego np. Niemiec czy Niderlandów.

– Transport do Niemiec i krajów Beneluxu wymaga od firm przewozowych szczegółowego planowania i uwzględnienia wielu czynników. Skuteczna realizacja dostaw na tym kierunku zależy nie tylko od znajomości przepisów i procedur, ale także odpowiedniego przygotowania dokumentacji i przestrzegania lokalnych regulacji – podsumowuje Joanna Porath.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close