PLK SA podpisały umowę na „linię życia dla polskiego intermodalu”
Kolejny krok ku modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem. PKP PLK podpisały umowę na modernizację odcinka z Kościerzyny do Somonina wraz z pracami na linii nr 214 Somonino – Kartuzy. Wartość zadania wynosi blisko 1,3 mld zł netto pochodzących ze środków krajowych.
![](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2024/12/Zrzut-ekranu-2024-12-13-o-16.41.15-1024x614.jpg)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”.
– Linia nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zmodernizowany zostanie 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Inwestycję zrealizuje firma Budimex S.A. za kwotę 1 275 856 322,48 zł netto dla zakresu podstawowego ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.
Nowa jakość kolei z Bydgoszczy do Trójmiasta
Podpisana umowa to kolejny istotny krok ku modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace w ramach zadania prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończono prace na bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy, wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. We wrześniu br. podpisano umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w listopadzie ogłoszono postępowanie przetargowe na modernizację stacji Maksymilianowo. Zakończenie prac (bez odbiorów) na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest z końcem 2027 r. a na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.