Zakończyła się modernizacja linii Poznań – Szczecin
PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły modernizację magistrali Poznań — Szczecin. Inwestycja za ponad 4 mld zł jest współfinansowana z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF).
![](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2024/12/Most_we_Wronkach_fot._Lukasz_Brylowski_6-1024x576.jpg)
Na całej 190 km trasie Poznań – Szczecin są już gotowe dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Obecnie wykonawca pracuje jeszcze tylko na stacji Stargard. Modernizacja objęła również obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, przepusty i wiadukty (m.in. cztery wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego.
– Ogromnie się cieszę, że dwa duże projekty zlokalizowane na korytarzu Bałtyk-Adriatyk na linii E-59 na odcinkach Wronki-Słonice i Poznań Główny – Szczecin Dąbie, objęte dofinansowaniem z instrumentu „Łącząc Europę” w wysokości 468 079 982 EUR, dobiegają końca. Na początku listopada osobiście przejechałem linią kolejową o długości prawie 190 km i dostrzegłem ogromne zmiany. Nowe tory, siec trakcyjna i rządzenia sterowania ruchem kolejowym, wygodne perony zgodne z wymaganiami TSI, oraz nowoczesne lokalne centra sterownia w Poznaniu i Stargardzie zwiększają atrakcyjność bezpiecznych, krótszych i ekologicznych przejazdów koleją – powiedział Morten Jensen, kierownik działu w CINEA.
Zwiększyła się przepustowość linii – możliwy jest przejazd coraz większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewnia również lepsze warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i realizowane w Stargardzie zwiększyły bezpieczeństwo.
Większość zasadniczych prac na linii zrealizowana została do końca 2023 r. W 2024 r. zakończono pozostałe prace na zachodniopomorskim oraz lubuskim odcinku trasy, a także dla poszczególnych odcinków uzyskano z Urzędu Transportu Kolejowego nowe zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. Wykonawca prowadzi jeszcze prace na stacji w Stargardzie, których zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 r. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).