Port Koper wybrał wykonawcę rozbudowy terminalu kontenerowego
9 grudnia, ogłoszono decyzję o wyborze wykonawcy budowy północnej części Pirsu I w Porcie Koper. Prace wykona firma Kolektor Koling Inženiring, instalati, proizvodnja d.o.o. z partnerem CGP, spółką zajmującą się budową, inżynierią, produkcją i utrzymaniem dróg.
Jak ustaliła komisja Luka Koper ds. realizacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, oferta dotarła terminowo i w pełni odpowiada potrzebom i wymaganiom Zamawiającego, określonym w dokumentacji przetargowej oraz specyfikacjach technicznych Zamawiającego. Wartość zamówienia publicznego, które zostało przeprowadzone w trybie otwartym i opublikowano także na europejskim portalu zamówień publicznych, wynosi 152 919 797,22 EUR bez podatku VAT. Kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, a pierwsze prace budowlane rozpoczną się w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Grupa produktowa kontenerów ma dla Luka Koper znaczenie strategiczne. Inwestując w spółkę, port wychodzi naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy w łańcuchu logistycznym i ugruntowujemy status największego portu kontenerowego na północnym Adriatyku. W ramach projektu wybuduje 326 metrów nabrzeża, pozyska 7 hektarów dodatkowych powierzchni do składowania i przeładunku, pogłębi dno morskie oraz zbuduje całą niezbędną infrastrukturę. Nowa czynna linia brzegowa i zaplecze zostały zaprojektowane jako żelbetowa konstrukcja o głębokim fundamencie. Aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność, fundamenty zostaną posadowione także 66 metrów pod dnem morskim. Projekt jest wymagający nie tylko z konstrukcyjnego punktu widzenia, ale także z operacyjnego punktu widzenia, ponieważ w trakcie budowy konieczne będzie zapewnienie sprawnego funkcjonowania wszystkich sąsiednich terminali i bezpiecznego wejścia statków. Jednocześnie należy zaznaczyć, że sama inwestycja uwarunkowana jest także wymagającymi warunkami ochrony środowiska, które będą brane pod uwagę na wszystkich etapach budowy, a wszystko po to, aby zminimalizować wpływ na środowisko.
„Budowa północnej części pirsu ma potrwać do końca 2027 roku i przebiega zgodnie z harmonogramem drugiego toru, który ma zostać oddany do użytku w tym samym roku. Po zakończeniu prac budowlanych i montażu wind przybrzeżnych oraz uporządkowaniu istniejących powierzchni składowych zwiększymy roczną zdolność przeładunku kontenerów do 1,8 mln TEU” – podkreśliła Nevenka Kržan, prezes zarządu Luka Koper podczas koniec procesu.
Ponieważ jest to poważna interwencja w pobliżu obszarów gęsto zaludnionych, prace budowlane, zwłaszcza wbijanie pali, będą prowadzone w określonych porach dnia. Bardziej szczegółowy plan budowy przedstawimy społeczności lokalnej w Luka Koper na początku 2025 roku.