Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Odbicie przeładunków w większości największych portów kontenerowych UE

W pierwszych trzech kwartałach br. w 13-tu, spośród 15-tu największych portów kontenerowych w Unii Europejskiej zanotowało wzrost przeładunków, w tym w sześciu dwucyfrowy, a wśród nich jest Gdańsk. Wyjątkiem od tej reguły są porty w Hamburga i Pireusie, które nadal traciły udział w rynku.

fot. Pixabay

Te wyniki są skutkiem różnych czynników. Przede wszystkim słabych przeładunków w 2023 roku, w którym tylko trzy porty z listy TOP-15 zaliczyło wzrost obrotów. Jako czynnik dodatni wskazuje się ożywienie gospodarcze na świecie i silniejszy wzrost wymiany towarowej. A jako czynnik ujemny dla niektórych portów Morzu Śródziemnego (a dodatni dla innych) okazuje się kryzys swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym i wynikające z tego zmiany w siatce połączeń. Poniższe zestawienie opieramy na danych i szacunkach przeładunków w br. portalu Port Economics. 

Liderzy wzrostu

Na kryzysie na Morzu Czerwonym najbardziej skorzystał w tym roku port w Barcelonie, notując w pierwszych trzech kwartach największy wzrost przeładunków, aż o 21,4 proc. rdr. Dodatnie zmiany w siatkach połączeń, choć w mniejszej skali, odczuły inne porty zachodniej części Morza Śródziemnego i wybrzeża Atlantyku, jak: Walencja (+15,4 proc.), Sines (+14,6 proc.) i Gioia Tauro (+10,1 proc.), w mniejszym stopniu Marsaxlokk (+ 2,3 proc.), a w znikomym Algeciras (+0,9 proc.). Zmaga się on z silną konkurencją ze strony szybko rozwijającego się, dwukrotnie większego pod względem potencjału, położonego po przeciwnej stronie Cieśniny Gibraltarskiej portu Tanger Med.

Ewidentnie traci natomiast udział w rynku europejskim port w Pireusie (-9,7 proc.), podobnie jak inne leżące na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego, z powodu dramatycznego spadku liczby tranzytów przez Kanał Sueski oceanicznych kontenerowców. 

Czołówka

Wśród trzech największych portów w UE nie zaszły zmiany, ale występowało różne tempo zmian w ich przeładunkach. Zdecydowanie najlepsze wyniki osiągnął belgijski port Antwerpia-Brugia, notując wzrost o 6,8 proc. rdr, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w pobliskim Rotterdamie (2,2 proc.). Wolumen przeładunków w Hamburgu zmalał, choć blisko stagnacji (-0,4 proc.), co oznacza, że luka między Rotterdamem a Hamburgiem powiększa się do ponad 6 mln TEU.

Na kolejnych miejscach można spodziewać się w tym roku przetasowań. Port w Pireusie, zajmujący w ub.r. czwarte miejsce, już został zdegradowany na szóstą pozycję, na rzecz portu w Walencji i portu w Bremerhaven (z dużą dynamiką 9,6 proc.).

Porty bałtyckie

Na liście TOP-15 znajduje się jedynie jeden port leżący nad Morzem Bałtyckim – Gdańsk. W okresie styczeń-wrzesień osiągnął piąty wzrost przeładunków pod względem ich tempa (+10,5 proc.), a należy pamiętać, że trwają prace rozbudowy terminala w Baltic Hub. Kłajpeda nie znajduje się na liście 15 największych portów kontenerowych, ale w tym roku ponownie obsłuży ponad 1 milion. Do tego progu zbliża się również port w Gdyni.


Top-15 portów kontenerowych w Europie w okresie I-IX 2024 r.
/* szacunki; /** dane po I półroczu

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close