Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Gdy biedniej, rośnie liczba kradzieży ładunków?

Już na całym świecie rośnie przestępczość związana z przewozami towarowymi, twierdzi Thorsten Neumann, rezydent i dyrektor generalny Stowarzyszenia Ochrony Aktywów Transportowych (TAPA) regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Według niego, niechęć do działania ze strony organów ds. zapobiegania przestępczości i wysokie koszty utrzymania ochrony sprawiają, że punktem zapalnym są Stany Zjednoczone, a w Europie – Włochy.

fot. Pixabay

Neuman uważa, że zjawisko kradzieży i rozbojów w transporcie rośnie, kiedy kondycja gospodarek spada. Ale przyczyniają się do tego także takie czynniki, jak brak stosowania przez różnych uczestników rynku logistycznego standardów bezpieczeństwa ładunku, czy niedostateczna liczba  bezpiecznych miejsc postoju ciężarówek w transporcie drogowym i pociągów w ruchu kolejowym.

Uwagi te rozwija Miguel d’Orey, dyrektor  TT Club – uznanego, niezależnego dostawcy usług w zakresie ubezpieczeń wzajemnych i zarządzania ryzykiem dla międzynarodowej branży transportowej i logistycznej. Normy prawne w handlu międzynarodowym i transporcie kształtowały się przez tysiąclecia, przypomina d’Orey. Ale od kilku dziesięcioleci łańcuchy dostaw skomplikowały się, bo obejmują różne jego rodzaje transportu i wiele podmiotów. Dlatego TT Club proponuje trzecią edycję „Podręcznika międzynarodowych konwencji o przewóz” („Handbook on the International Carriage Conventions”), który wyjaśnia nie tylko zawiłości prawne, ale i rodzaje zabezpieczeń.

Przestępczość przewozowa w USA

Dane dotyczące roszczeń zgłaszanych w TT Club pokazują, że w tym roku liczba kradzieży ładunków całopojazdowych jest o 29 proc. wyższa niż roszczenia w 2023 r., z czego 49 proc. przypada na Stany Zjednoczone.  Rzecznik American Trucking Association (ATA) powiedział portalowi The Loadstar, że przestępczość ładunkowa może być sklasyfikowana jako „kradzież bezpośrednia” lub „kradzież strategiczna”.  Ta pierwsza odnosi się do fizycznego aktu kradzieży ładunku bezpośrednio z przyczepy, podczas gdy kradzież strategiczna – obejmuje kradzież popełnioną w wyniku oszustwa. 

Kradzieże strategiczne są w większości popełniane przez duże międzynarodowe grupy przestępcze, które nakłaniają ludzi do uwolnienia często pełnych ciężarówek ładunków, podając się za legalnego przewoźnika, pośrednika, a nawet sprzedawcę.  Tego rodzaju kradzieże wzrosły z 96 odnotowanych przez TT Club w 2022 r., do 139 w 2023 r. i do 157 w pierwszych trzech kwartałach br. Szczególnie „znaczący” wzrost tego typu przestępczości zorganizowanej odnotowano w Kalifornii. W istocie, liczba przestępstw jest znacznie większa, niż rejestruje to TT Club. Według CargoNet, między pierwszym a drugim kwartałem br. zgłoszone przypadki „kradzieży strategicznych” wzrosły o ponad 1400 proc.  

Przestępczość przewozowa we Włoszech

TT Club zwraca uwagę na dramatycznywzrost przestępczości przewozowej we Włoszech. Są one szczególnie atrakcyjne dla złodziei ze względu na dobrze znany rynek towarów luksusowych i designerskich, gdzie ich łupem pada najczęściej odzież, obuwie i farmaceutyki. Według TT Club, liczba kradzieży tego typu – liczona liczbą roszczeń ubezpieczeniowych – wzrosła we Włoszech w ciągu dwóch lat aż czterokrotnie.

Prawie jedna trzecia roszczeń wynika z kradzieży z pojazdów zaparkowanych w niezabezpieczonych miejscach. Potwierdzają to dane TAPA wskazujące, że najwyższy wskaźnik kradzieży doświadczyła w tym roku Lombardia. Zauważalny jest też wzrost kradzieży ładunków z kolei, wraz z pojawiającym się trendem wykorzystywania przez przestępców dronów do badania możliwych miejsc „ataku”. Ogólnie, grupy przestępcze stosują coraz bardziej wyrafinowane środki w celu infiltracji legalnego łańcucha dostaw.

„Włochy nie są jedynymi krajem, które doświadczają niepokojącego wzrostu kradzieży ładunków. Te same tendencje obserwujemy we wszystkich obszarach, przy czym kluczowymi celami przestępców stają się główne autostrady i ośrodki przemysłowe” – powiedział menedżer ds. ryzyka TT Club, Josh Finch. Statystyki wyraźnie wskazują na kluczową kwestię – najbardziej zagrożony jest ładunek „w stanie spoczynku”, tj. niebezpiecznie zaparkowany, np. na poboczu drogi lub w pobliżu głównych skrzyżowań.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close