Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Transport do Skandynawii – wyzwania logistyczne i regulacyjne dla branży TSL

Transport do krajów skandynawskich stanowi jeden z najbardziej wymagających kierunków w europejskiej branży TSL. Specyficzne uwarunkowania geograficzne, surowy klimat oraz regionalne regulacje prawne stawiają przed przewoźnikami szereg wyzwań, które wymagają szczególnego przygotowania i doświadczenia.

fot. mat. prasowe
  • Skandynawska „unia transportowa” pozwala na większe dopuszczalne masy całkowite pojazdów niż w pozostałej części Europy;
  • Transport do Norwegii wymaga dodatkowych formalności celnych ze względu na pozostawanie kraju poza UE;
  • Surowe przepisy dotyczące wyposażenia zimowego – dla ciężarówek wymagana minimalna głębokość bieżnika to 5 mm.

​​​​
Planowanie trasy i przeprawy promowe

– Sukces w transporcie skandynawskim wymaga niezwykle precyzyjnego planowania logistycznego i uwzględnienia wielu lokalnych specyfik – podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath. – Kluczowym elementem jest właściwe zaplanowanie trasy z uwzględnieniem przepraw promowych, których dostępność i koszty znacząco się różnią w zależności od armatora, długości pojazdu czy rodzaju przewożonego towaru. Szczególną uwagę należy zwrócić na transport towarów niebezpiecznych, ponieważ nie wszystkie promy są przystosowane do przewozu ADR, a te które oferują taką możliwość, pobierają za to dodatkowe opłaty – dodaje.

Specyfika infrastruktury drogowej 

​Skandynawska infrastruktura drogowa stawia przed przewoźnikami dodatkowe wyzwania. Im dalej na północ, tym teren staje się bardziej górzysty, z licznymi tunelami, krętymi i wąskimi drogami, którym często towarzyszą tzw. mijanki. 

– W niektórych tunelach obowiązują ścisłe ograniczenia dotyczące transportu towarów niebezpiecznych. Dodatkowo, należy szczególnie uważnie weryfikować kody pocztowe miejsc dostawy, gdyż w Skandynawii znajduje się wiele małych wysp, do których dojazd często wymaga dodatkowej przeprawy promowej – mówi Joanna Bożek, kierownik biura Imex Logistics SP. z o.o. w Mielcu.

Wyzwania zimowe i wymagania sprzętowe

Zimowe warunki atmosferyczne stanowią osobną kategorię wyzwań. – W Skandynawii obowiązują surowe przepisy dotyczące wyposażenia zimowego pojazdów – dodaje Joanna Bożek. Opony zimowe są obowiązkowe, przy czym dla samochodów ciężarowych wymagana jest minimalna głębokość bieżnika 5mm. Niezbędne są również łańcuchy śniegowe, a także dodatkowe wyposażenie jak worki z piaskiem czy łopata, chociaż nie ma obowiązku prawnego, aby auta były w nie wyposażone. W Norwegii okresy obowiązywania wyposażenia różnią się w zależności od regionu – na północy kraju wymóg ten obowiązuje już od 15 października do 30 kwietnia.

– Często zdarza się jazda po lodzie lub w śnieżycy, gdzie widoczność jest bardzo zła. Drogi bywają czasowo zamykane ze względów bezpieczeństwa lub do momentu odśnieżenia, co znacząco wpływa na czas transportu i może powodować poważne opóźnienia w dostawach – tłumaczy Joanna Porath, właścicielka AC Porath.

Kontrole drogowe i wymogi techniczne

Warto podkreślić, że kraje skandynawskie mają własną „unię transportową”, która pozwala na większe dopuszczalne masy całkowite pojazdów i wyższe naciski na osie niż w pozostałej części Europy. – Jednocześnie przeprowadzane są niezwykle skrupulatne kontrole drogowe, szczególnie w Norwegii – zaznacza właścicielka AC Porath. Podczas kontroli weryfikacji podlegają:

  • masa pojazdu i waga przewożonego towaru
  • stan techniczny pojazdu
  • zabezpieczenie ładunku
  • opony i łańcuchy
  • czas jazdy i odpoczynku kierowcy
  • kompletność wszystkich wymaganych dokumentów

Wymogi celne i znaczenie szkoleń

Aspekty prawne i celne stanowią kolejną istotną kwestię. Norwegia, pozostając poza Unią Europejską, wymaga dodatkowych formalności celnych. – Przy eksporcie do Norwegii konieczne jest dokonanie odprawy celnej eksportowej, a następnie dopuszczenia towaru do obrotu na terenie tego kraju. Szczególnie istotne jest otrzymanie komunikatu CC599C, który stanowi potwierdzenie wywozu i uprawnia do rozliczenia podatku z tytułu wywozu w deklaracji podatkowej  – wyjaśnia Joanna Porath.

Przy wyjeździe z Norwegii również należy przeprowadzić  wszystkie procedury celne, a w tym zgłoszenie tranzytowe wraz z zabezpieczeniem należności celno – podatkowych na cały czas transportu do urzędu celnego przeznaczenia. Przewoźnicy muszą mieć świadomość, iż to właśnie oni – z punktu widzenia Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej – są zobowiązani do przestrzegania prawidłowej realizacji procedury tranzytu – od urzędu celnego wyjścia do agencji celnej odbiorcy.

Przewoźnicy planujący rozpoczęcie działalności na rynku skandynawskim powinni szczególną uwagę zwrócić na przygotowanie merytoryczne swoich pracowników. – Specyfika rynku norweskiego, zwłaszcza w kontekście procedur celnych i dokumentacji, wymaga solidnego przeszkolenia zarówno spedytorów, jak i kierowców. Inwestycja w wiedzę zespołu często pozwala uniknąć kosztownych błędów i przestojów – podkreśla Joanna Tymińska z Akademii Celnej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close