W październiku koleje towarowe przewiozły najwięcej ładunków od początku roku
Październik w kolejowych przewozach towarowych, pod względem masy, pracy przewozowej i eksploatacyjnej, to dotychczas najlepszy miesiąc tego roku. Również narodowy przewoźnik PKP Cargo odnotował najwyższe miesięczne wartości podstawowych parametrów eksploatacyjnych od początku 2024 r. – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.
W październiku 2024 r. masa towarów obsłużonych koleją przekroczyła wartość 20 mln ton, co jest wynikiem niższym o prawie 1 mln ton (-4,6%) w zestawieniu rok do roku. Wyższa dynamika spadku miała miejsce w przypadku pracy przewozowej – wartość ponad 5,1 mld tonokilometrów to o ponad 0,4 mld tonokilometrów mniej (-7,7%) niż w październiku 2023 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie 7,3 mln pociągokilemtrów, był to spadek o 0,1 mln pociągokilometrów (-1,3%) w zestawieniu rok do roku. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła w październiku prawie 255 km – to ponad 8 km mniej niż rok wcześniej.
Ubiegły miesiąc w przewozach towarowych był natomiast zdecydowanie lepszy w porównaniu do września tego roku. Ogółem przetransportowano koleją o 2,1 mln ładunków więcej (+11,7%), wartość pracy przewozowej była o 0,4 mld tonokilometrów wyższa (+9,1%), a praca eksploatacyjna to wzrost o ponad 0,6 mln pociagokilometrów (+9,7%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Krótsza o ponad 6 km była natomiast średnia odległość przewozu 1 tony ładunku.
Ogółem w miesiącach styczeń–październik 2024 r. masa przewiezionych koleją ładunków przekroczyła wartość 186,5 mln ton. To o 7,4 mln ton mniej (-3,8%) w zestawieniu z tym samym okresem 2023 r. Wartość pracy przewozowej w analizowanym okresie wyniosła prawie 49 mld tonokilometrów, co jest wartością niższą o 2,8 mld tonokilometrów (-5,4%) w zestawieniu rok do roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie 68,8 mln pociagokilometrów, był to spadek o 2,2 mln pociagokilometrów (-3,1%).