Stacja Maksymilianowo zostanie przebudowana w ramach modernizacji linii nr 201
PKP PLK ogłosiło przetarg na modernizację stacji Maksymilianowo w ramach prac na linii kolejowej nr 201. Zakończenie inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. planowane jest w 2029 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Stacja Maksymilianowo jest jedną z ważniejszych na terenie woj. kujawsko – pomorskiego, także ze względu na krzyżowanie się dwóch istotnych dla przewozu ładunków z południa na północ kraju linii kolejowych: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na jej modernizację w ramach zadania pn. „Zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: „Odcinek 1 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna”.
Na stacji zmieni się układ torowy dla linii nr 201 i 131. Przebudowane będa tory o łącznej długości 38 km oraz zabudujemy 100 rozjazdów. Powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie wielopoziomowe dla wspomnianych linii, a także 4 mosty kolejowe, 1 most kolejowy oraz 1 wiadukt drogowy. Zamontowane będą nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjna. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 te prędkości wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.
Podpisanie umowy planujemy w III kwartale 2025 r., a zakończenie zadania w 2029 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Alternatywna trasa połączy dwa regiony
Prace na stacji Maksymilianowo odbędą się w ramach modernizacji linii nr 201. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończono prace na bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214, w obrębie stacji Kartuzy.