Port Koper z dobrym wynikiem w III kw. 2024 roku
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku Grupa Luka Koper osiągnęła sukces i przekroczyła wszystkie kluczowe wskaźniki finansowe w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 242,8 mln euro, czyli o 4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i na poziomie planowanych przychodów.
W porównaniu do roku poprzedniego w strukturze przychodów znalazły się wyższe przychody wynikające z większej przepustowości przewozów oraz większego wolumenu usług napełniania i opróżniania kontenerów oraz innych usług dodatkowych do towarów. W związku z krótszym czasem przechowywania kontenerów i innych towarów w magazynie, spadły przychody z tytułu opłat za składowanie.
Wynik operacyjny Grupy (EBIT) wyniósł 53,5 mln euro i przekroczył ubiegłoroczny wynik o 4 proc. oraz planowany o 31 proc. Zysk przed amortyzacją (EBITDA) wyniósł w analizowanym okresie 78,5 mln euro, czyli o 3 proc. więcej niż w roku ubiegłym i 19 proc. powyżej planu, natomiast zysk netto wyniósł 49,3 mln euro, czyli aż o 4 proc. więcej niż przed rokiem w tym samym okresie i o 25 procent powyżej planu.
Przeładunki kontenerów były o 3 proc. wyższe i osiągnęły poziom 835 506 jednostek kontenerowych (TEU). Po niepewności związanej z sytuacją bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym na początku tego roku, od kwietnia sytuacja w transporcie morskim stopniowo normalizuje się. Armatorzy dostosowali się do nowych warunków, rotacyjnie wzmacniając swoją flotę o dodatkowe statki. To ustabilizowało przybycie statków i ładunków.
„W obecnej sytuacji po raz kolejny udowodniliśmy, że jesteśmy elastycznym systemem portowym i potrafimy szybko reagować na różne scenariusze rynkowe i operacyjne. Tym samym, pomimo nowych okoliczności, utrzymaliśmy wszystkie trzy bezpośrednie usługi kontenerowe z Dalekiego Wschodu, a także wykorzystaliśmy w tym czasie nowe możliwości biznesowe. Do stabilnego przeładunku kontenerów przyczynił się także nowy biznes związany z planowaną budową i wyposażeniem nowych obiektów produkcyjnych. fabryk na naszym zapleczu” – podsumowała działalność terminalu kontenerowego, prezes zarządu Portu Koper Nevenka Kržan.
Przeładunki samochodów
Przeładunki samochodów w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku były o 8 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego i wyniosła 639 829 sztuk. Na niższą podaż pojazdów w pierwszym kwartale br. wpływ miały opóźnienia statków, które w związku z napięciami na Morzu Czerwonym zostały skierowane na trasę wokół Afryki, które spółka częściowo nadrobiła w drugim i trzecim kwartale. W obszarze samochodów osobowych udało się słoweńskiemu portowi w ostatnich miesiącach pozyskać więcej klientów na nowe kierunki, nie tylko na samochody osobowe, ale także ciężarówki, maszyny i inne pojazdy. Dzięki temu udało się utrzymać wolumeny, jednocześnie ograniczając ryzyko handlowe poprzez dywersyfikację transakcji. Jednocześnie warto pamiętać, że w okresie popandemicznym w roku 2023 duży wzrost przerobu osiągnięto w obszarze samochodów. Doprowadziło to do nagromadzenia zapasów, a w konsekwencji do spowolnienia wzrostu przerobu w 2024 roku.
W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, w grupie produktów drobnicowych osiągnięto wyższy przerób, głównie dzięki wyższemu przerobowi wyrobów stalowych i drewna. Kosztem węgla spadły o 4 proc. przeładunki towarów sypkich i masowych, natomiast wzrosły przeładunki nawozów sztucznych, pszenicy, soi i fosforanów. W analizowanym okresie przeładunek ładunków płynnych był o 7 proc. większy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy Grupa Luka Koper przeznaczyła na inwestycje w nieruchomości, sprzęt i wyposażenie 37 mln euro, czyli o 24 proc., czyli o 7,2 mln euro więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku. Realizacja inwestycji była o 12 proc. niższa niż planowano wartości, głównie ze względu na zmieniony harmonogram budowy nowego magazynu 54 kręgów stali oraz pogłębienie dna morskiego przy nabrzeżu 12, a także zakończenie niektórych inwestycji już w roku 2023. Poza wymienionymi inwestycjami kontynuowaliśmy przesunięcie bloków magazynowych na terminalu kontenerowym, zagospodarowanie terenów otwartych dla samochodów na kasecie 6a oraz przygotowanie dokumentacji projektowej rozbudowy północnej części pirsu I.
Pomimo umiarkowanego wzrostu gospodarki i niepewnej sytuacji na Bliskim Wschodzie Grupa Luka Koper radzi sobie dobrze i zakończy rok 2024 powyżej oczekiwań. Wyjątkiem są przychody netto ze sprzedaży, które wyniosą 318,5 mln euro i będą o 2 proc., czyli 6 mln euro niższe niż planowano w 2024 roku, ale nadal dobre 2 proc., czyli 5,8 mln euro wyższe niż w roku ubiegłym. W porównaniu do roku 2023 wyższe będą przychody z przeładunku statków, wolumenu usług napełniania i opróżniania kontenerów oraz pozostałych usług, natomiast mniejsze będą przychody z opłat za składowanie ze względu na szybszy obrót towarowy.
Na koniec roku zysk operacyjny (EBIT) będzie wyższy od planowanego (o 9 proc., czyli 4,3 mln euro). Wyniesie to 54,7 mln euro, czyli o 10 proc. mniej niż w 2023 r. Koszty pracy wzrosły przede wszystkim za sprawą nowych miejsc pracy i dostosowania wynagrodzeń do inflacji. Grupa zamknie rok zyskiem netto na poziomie 50,2 mln euro, czyli o 11 proc. mniej niż w roku ubiegłym, ale o 5 proc., czyli 2,2 mln euro więcej niż planowano na ten rok.