Do końca roku MSC sfinalizuje nabycie udziałów w Grupie HHLA
Po zatwierdzeniu przez Parlament Hamburga, Komisję Europejską i organy kontroli rynku w Ukrainie, Włoszech, Słowenii, Rumunii, Gruzji, Tunezji i Danii Mediterranean Shipping Company otrzymała wszystkie zgody regulatorów na nabycie udziałów w spółce Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft (HHLA AG). Po sfinalizowaniu transakcji HHLA nadal będzie w większości własnością miasta Hamburg i będzie dalej rozwijana wspólnie z nowym głównym udziałowcem MSC, największą na świecie firmą zajmującą się transportem kontenerowym.
Jak wcześniej ogłoszono, transakcja zostanie sfinalizowana do końca 2024 r. MSC Mediterranean Shipping Company nabyła akcje od akcjonariuszy w drodze oferty przetargowej i na otwartym rynku, a także nabędzie część akcji, które wcześniej posiadał Hamburg. Wolne i Hanzeatyckie Miasto Hamburg będzie posiadać około 69 procent notowanych akcji HHLA AG, w porównaniu z 50,1 procent. Podobnie jak w przypadku lotniska w Hamburgu, firma będzie zarządzana pod kontrolą gminy, ale z wiedzą specjalistyczną partnera z sektora prywatnego.
— Cieszymy się, że transakcja jest już bliska pomyślnego zakończenia. Wraz z miastem Hamburg jako większościowym udziałowcem będziemy wspierać HHLA i port w Hamburgu w powrocie na ścieżkę wzrostu. W ramach naszego długotrwałego partnerstwa będziemy dalej wzmacniać naszą obecność w Hamburgu i zapewniać HHLA dodatkowy kapitał własny na inwestycje w modernizację infrastruktury — powiedział Søren Toft, dyrektor generalny MSC Mediterranean Shipping Company.
13 września Hamburg i MSC ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz dalszego rozwoju HHLA AG. Celem partnerstwa jest stworzenie solidnych podstaw dla zrównoważonego dalszego rozwoju HHLA. Port w Hamburgu stanie się ważnym węzłem w globalnej sieci żeglugowej i intermodalnej MSC, wzmacniając jego pozycję wiodącego północno-zachodnioeuropejskiego centrum handlowego. W ramach umowy MSC znacznie zwiększy przepustowość ładunków w terminalach HHLA w Hamburgu od 2025 r. Od 2031 r. MSC będzie obsługiwać w Hamburgu co najmniej 1 000 000 TEU. Jeszcze przed transakcją linia żeglugowa wprowadziła do Hamburga dodatkowe usługi liniowe. MSC umieści również w Hamburgu swoją nową niemiecką siedzibę dla kilkuset pracowników i zainwestuje w HHLA.
Warunkiem sfinalizowania transakcji było uzyskanie zgody Komisji Europejskiej i właściwych organów w Gruzji, Tunezji i Ukrainie, przy czym ta ostatnia wynikała z terminalu obsługiwanego przez HHLA w Odessie. Ponadto konieczne było uzyskanie zgody Komisji Europejskiej na kontrolę dotacji oraz zgody właściwych organów w zakresie handlu zagranicznego we Włoszech, Słowenii, Rumunii i Danii.
Dalsze kroki w celu wdrożenia strategicznego partnerstwa nie zostaną podjęte do czasu sfinalizowania transakcji.