Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W światowej gospodarce nie widać odwrotu od globalizacji

Pomimo wielu dyskusji o deglobalizacji i polityki protekcjonizmu w światowej gospodarce nie widać odwrotu od globalizacji, a udział międzynarodowego handlu w obrocie towarowym utrzymuje się na poziomie powyżej 20%. W ostatnich latach wzrosło znaczenie krajów neutralnych wobec Chin i USA w światowym przepływie kapitału i towarów — wynika z raportu DHL Global Connectedness Tracker.

Od czasu wybuchu pandemii covid-19, która spowodowała duże zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw, w krajach zachodnich sporo debat poświecono konieczności dywersyfikacji źródeł dostaw, reindustrializacji i ograniczenia uzależnienia od importu. Wsparcie dla protekcjonistycznej polityki zapowiada prezydent elekt USA Donald Trump, który już w trakcie swojej pierwszej kadencji rozpoczął w 2018 r. tzw. wojnę handlową z Chinami. Czy jednak działania polityków w ostatnich latach przyczyniły się do odwrotu od globalizacji w światowej gospodarce?

Czytaj też: Pod rządami Trumpa 2.0 wzrośnie zmienność i niepewność na rynkach żeglugowych

Z raportu opublikowanego przez DHL wynika, że w ostatnich latach poziom globalnych powiązań był najwyższy w historii. Udział międzynarodowego handlu w obrocie towarami wyniósł w 2023 r. 21% czyli było to tylko o 1 p. proc. mniej niż rekordowy poziom 22% odnotowany w 2008 roku. Od czasu wielkiego kryzysu finansowego stopień umiędzynarodowienia handlu utrzymuje się na stałym poziomie nieco ponad 20%. Międzynarodowe przepływy kapitału stanowią 30% wszystkich przepływów. Rośnie natomiast międzynarodowa wymiana usług i informacji. 

Zmiany kierunków dostaw

O ile udział międzynarodowego handlu w światowej gospodarce w ostatnich latach nie zmieniał się, to ciekawe zmiany zachodzą w kierunkach handlu. Zapoczątkowana przez Trumpa wojna handlowa z Chinami sprawiła, że udział tego kraju w imporcie do USA spadł z poziomu 21,1% w 2018 r. do 12,9% obecnie. Europa pomimo deklarowanej polityki reashoringu i dywersyfikacji źródeł dostaw importuje coraz więcej z Chin. Udział Państwa Środka w europejskim imporcie wzrósł z 18,1% w 2019 r. do 20,7% obecnie. 

Unia Europejska w ostatnich latach mocno ograniczyła natomiast import z Rosji. Od czasu wprowadzenia unijnych sankcji import z Rosji do UE spadł o 78%, a rosyjskie przepływy finansowe do Europy zmniejszyły się o 56%. W ostatnich 4 razy więcej przepływów towarów odbywało się wewnątrz geopolitycznych bloków państw niż pomiędzy blokami. Równocześnie widoczny jest wzrost udziału w światowym handlu państw, które nie są sojusznikami ani USA ani Chin. Łączny udział Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Indii, Wietnamu, Brazylii i Meksyku w przepływach towarów wzrósł z 42,2% w 2016 r. do 46,7% obecnie. Jest to odzwierciedleniem polityki przedsiębiorstw, zwłaszcza z USA, które dywersyfikują swoje źrodła dostaw poza Chiny. 

Ryzyko wojny celnej

— Oczekuje się, że powrót Donalda Trumpa do Białego Domu doprowadzi do dalszych zmian w międzynarodowych wzorcach handlowych. Podczas gdy rzeczywiste zmiany polityki pozostają niepewne, obietnice wyborcze Trumpa zakładają znaczne podwyżki taryf na import do USA ze wszystkich krajów i większe podwyżki, szczególnie na import z Chin. Jeśli takie taryfy zostaną wprowadzone, oczekuje się, że partnerzy handlowi USA odpowiedzą odwetem. Oznacza to szczególnie dużą presję na 2,6% światowego handlu towarami, który odbywa się bezpośrednio między USA a Chinami, a także pewną presję szerzej na 22% całego handlu towarami, który odbywa się do lub ze Stanów Zjednoczonych — stwierdzono w raporcie. 

Od czasu wybuchu pandemii covid obok konieczności dywersyfikacji źródeł dostaw dużo debatuje się także o tzw. „nearshoringu” czyli zamawianiu produktów w krajach położonych bliżej klienta. Taka polityka ma zmniejszyć koszty transportu i ograniczyć ślad węglowy. Jednakże analiza danych z światowego handlu nie potwierdza, by importerzy rzeczywiście kierowali się tym trendem przy wyborze źródeł dostaw. Udział regionalnych dostawców w międzynarodowym handlu stale zmniejsza się od początku XXI wieku, a średni dystans przewozu ładunków od 2012 r. wynosi ponad 5000 km. Równocześnie 5 największych gospodarek ma stale dominująca pozycję w przepływach towarów usług i kapitału. Pozostałe kraje świata odpowiadają za 49% obrotu towarami, 38% przepływów kapitałowych i 44% wymiany informacji. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close