Rozszerzenie sankcji państw zachodnich wobec IRISL i Iran Air
W skoordynowanym działaniu Unia Europejska i Wielka Brytania rozszerzyły sankcje zarówno na irańskie, jak i rosyjskie aktywa żeglugowe, podczas gdy Wielka Brytania wprowadziła ponadto sankcje przeciwko irańskim linom lotniczym – Iran Air (wcześniej zrobiła to UE). Kroki te mają pośrednio związek z agresją Rosji na Ukrainę, a bezpośrednio – są reakcją na nieprzerwane, pomimo ostrzeżeń, dostawy broni przez Iran do Rosji.
W związku z tym linie żeglugowe Islamskiej Republiki Iranu (IRISL) i Iran Air staną w obliczu zamrożenia aktywów w krajach członkowskich UE i w Wielkiej Brytanii. Ponadto Wielka Brytania wprowadziła sankcje wobec 450 irańskich obywateli i podmiotów, a także wobec 2100 obywateli i podmiotów rosyjskich, poinformowała agencja prasowa Reuters. Wcześniej sankcje tego typu wprowadziły USA.
Nowe sankcje UE
Rada Europejska poszerzyła decyzją z 18 bm. „zakres unijnych ram sanacyjnych” w związku ze wsparciem wojskowym Iranu dla rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie i dla ugrupowań zbrojnych na Bliskim Wschodzie i w rejonie Morza Czerwonego. Sankcjami obłożone zostało: wykorzystywanie jednostek pływających i portów do przekazywania wyprodukowanych w Iranie bezzałogowych statków powietrznych (UEA – dronów) i pocisków rakietowychoraz „powiązanych z nimi technologii i komponentów”.
Decyzją tą zakazano: eksport, przekazywanie, dostawy lub sprzedaż z UE do Iranu komponentów wykorzystywanych do opracowywania i produkcji pocisków rakietowych i dronów. UE wprowadziła także zakaz wszelkich transakcji z portami i śluzami, które są własnością objętych sankcjami osób i podmiotów, w tym AmirabadiAnzali (nad Morzem Kaspijskim) oraz świadczenie wszelkich usług jednostkom pływającym. Wyjątkiem są jednostki potrzebujące pomocy ze względów bezpieczeństwa morskiego lub ze względów humanitarnych albo w związku z wypadkami.
Na liście sankcyjnej oprócz IRISL umieszczono i ich dyrektora, Mohammada Rezę Chiabaniego. Agencja ratingowa Alphaliner wymienia IRISL jako 18-tego co do wielkości przewoźnika na świecie. Jej statki są zaangażowane do transportu uzbrojenia, z którego korzysta m.in. Rosja. Rada Europejska wymienia również trzy rosyjskie firmy żeglugowe: MG Flot, VTS Broker i Arapax, których statki są zaangażowane w transport Morzem Kaspijskim do Rosji irańskiej broni i amunicji, w tym komponenty UAV (bezzałogowych statków powietrznych).
Sankcje Wielkiej Brytanii
„Dzisiaj ustanawiamy sankcje wobec Iran Air oraz IRISL w odpowiedzi na dostarczanie przez Iran pocisków balistycznych do Rosji. Ponawiamy nasz apel do Iranu o zaprzestanie poparcia dla nielegalnej wojny Rosji na Ukrainie. Próby Iranu, aby podważyć globalne bezpieczeństwo, są niebezpieczne i nie do przyjęcia” – powiedział 18 bm. minister spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii David Lammy na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa ONZ.