Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Podpisano memorandum w sprawie korytarza Bałtyk – Zatoka Perska

W trakcie IV Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku podpisane zostało memorandum w sprawie współpracy na rzecz utworzenia korytarza transportowego między morzem bałtyckim i portem w irackiej Basrze, który byłby alternatywnym szlakiem dla Kanału Sueskiego oraz drogi lądowej przez Białoruś i Rosję. Ze strony polskiej porozumienie sygnował Nowy Bursztynowy Szlak, Polsko-Iracka Rada Biznesu, Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan, czy Polsko-Arabski Klub Społeczno-Gospodarczy. Po stronie irackiej byli to przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy przyjechali do Bydgoszczy na to Forum. Udział prywatnego biznesu w tego typu przedsięwzięciach jest kluczowy, bo to nie decydenci ustalają trasę przewozów, ale spedytorzy którzy szukają stabilnych i jak najtańszych rozwiązań.

Korytarz transportowy Bałtyk – Zatoka Perska jest inicjatywą mającą na celu rozwój wymiany handlowej między Europą i Azją w osi północ-południe, poprzez poprawę dostępności transportowej, promocję transportu intermodalnego oraz budowanie powiązań między regionami. Przyczynić może się to do rozwoju gospodarczego regionów położonych w obszarze przebiegu korytarza – czytamy w memorandum – Zdając sobie sprawę z potencjału z budowania współpracy między terminalami zlokalizowanymi w polskich portach morskich w Gdańsku i w Gdyni oraz w Basrze w Iraku wraz z inicjatywą Autostrady Morskiej Gdynia-Karlskrona będziemy dążyć do poprawy wzajemnej dostępności. Realizacja tych założeń powinna się odbywać przede wszystkim o oddolną współpracę społeczno-gospodarczą.

– Irak z Turcją prowadzi intensywne inwestycje w infrastrukturę kolejową i rozwój portu GrandFaw docierając do samych granic Unii Europejskiej. Cieszymy się, że już teraz możemy uczestniczyć w dziele budowania tego korytarza – wspomina Łukasz Religa, prezes Nowego Bursztynowego Szlaku. W ramach IV Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku dyskutowano o potencjale tego korytarza nazwanego na potrzeby tej konferencji ,,Mezopotamskim oknem na Azję”. Z uwagi na to, że gospodarzem konferencji było Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze sporo uwagi poświęcono promocji potencjału logistycznego Polski północnej, w tym planowanego terminalu Bydgoszcz-Emiianowo. Nowy Bursztynowy Szlak wyraził nadzieję, że powstanie on do 2029 roku.

– Dlaczego w Bydgoszczy? To mam nadzieję, że dla wszystkich uczestników dzisiejszego spotkania ważny punkt na mapie Polski, ale też ważny punkt na skrzyżowaniu wielu dróg handlowych. Współpraca gospodarcza Azja – Europa to niewątpliwie przyszłość wielu państw – mówił poseł Włodzisław Giziński, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Ziemi Bydgoskiego. Parlamentarzysta wspomniał m.in. o rozwiajającym się Cargo na bydgoskim lotnisku. Na konferencji zaprezentowano też koncepcję terminalu w Inowrocławiu na skrzyżowaniu korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk z korytarzem Morze Północne – Bałtyk. Ten terminal byłby doskonałym uzupełnieniem dla Emilianowa.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close