Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Na Słowacji zaprezentowano pierwszy ciągnik siodłowy z napędem wodorowym

Na torze wyścigowym Slovakia Ring zaprezentowano pierwszy w Europie samochód ciężarowy z silnikiem elektrycznym i wodorowym ogniwem paliwowym. Pojazd przeszedł testy homologacyjne i wkrótce rozpocznie przewozy ładunków z i do terminalu METRANS w Dunajska Streda na Słowacji. 

fot. ŁK

Ford M&I RH 120R to ciągnik siodłowy zbudowany na platformie Ford F-MAX, który łączy silnik elektryczny z wodorowym ogniwem paliwowym. Zastosowanie takiego innowacyjnego napędu zapewnia zasięg wynoszący do 750 km na jednym ładowaniu, co jest jednym z najlepszych osiągów dla zeroemisyjnych samochodów ciężarowych obecnie, a ponadto tankowanie wodorem zajmuje mniej czasu niż ładowanie dużych baterii. 

Technologia napędu dla nowego ciągnika Forda opracowana została przez słowacki start-up Mobility & Innovation Production, która zajmuje się rozwijaniem technologii zeroemisyjnych napędów pojazdów. Słowacy postanowili wykorzystać swoje doświadczenia z napędem wodorowym dla autobusów w samochodach ciężarowych. W tym celu nawiązali współpracę z Ford Truck.

— W 2022 r. podjęliśmy decyzję, że chcemy dokonać konwersji technologii z autobusów wodorowych do napędu samochodu ciężarowego. Dziś prezentujemy pierwszy wodorowy ciągnik siodłowy, który przeszedł testy homologacyjne i może wyruszyć na europejskie drogi. Mówiono nam, że będzie trudno przekonać giganta produkującego ciężarówki do takiego projektu. Dzięki wsparciu Ambasady Republiki Słowackiej w Turcji udało nam się nawiązać kontakt z przedstawicielami Ford Truck, którzy zgodzili się na współpracę i wykorzystanie naszej technologii napędowej w ich pojeździe. Dziękuję również firmom METRANS i Waberer, które pomogły przetestować tę technologię — powiedział János Onódi, prezes Mobility & Innovation Production s.r.o.

Innowacyjne rozwiązania

W innowacyjnym ciągniku Forda zastosowano silnik Dana TM4 Sumo HV 2500 6-P o mocy 54/430 KW, ogniwo paliwowe niemieckiej firmy Refire Prisma XII+, 4 zbiorniki na wodór Nproxx mieszczące po 12 kg paliwa oraz baterie Durapower o pojemności 122 kW. Wykorzystanie wodoru i baterii pozwala osiągnąć zasię od 600 do 750 km na jednym ładowaniu. Pojazd ma homologację europejską do masy 45 t brutto. 

— Robimy dziś duży krok naprzód w zrównoważonym rozwoju. To ważne wydarzenie w historii firmy Ford Trucks, która jako producent pojazdów użytkowych kładzie duży nacisk na redukcję emisji gazów cieplarnianych. Rozwijamy silniki wysokoprężne dostosowane do spalania paliwa HVO. Inwestujemy w napęd elektryczny, a także w napęd wodorowy, zarówno w silniki spalające wodór jak i w ogniwa paliwowe, które są dobrym rozwiązaniem dla samochodów długodystansowych — powiedział Emrah Duman, wiceprezes Ford Trucks. 

Testy w przewozach intermodalnych

Po prezentacji pojazdu firmy Mobility & Innovation Production, METRANS i Waberer zawarły memorandum porozumienia ws. testowania wodorowego ciągnika w przewozach ładunków. METRANS będzie od stycznia 2025 r. wykorzystywać wodorowego Forda do obsługi przewozów na pierwszej i ostatniej mili dla swojego terminalu intermodalnego w Dunajskiej Stredzie. Słowacja została wybrana do testowania wodorowej technologii ze względu na rozwiniętą infrastrukturę dla tego paliwa. METRANS testuje również napęd elektryczny w samochodach i planuje wdrożenie zeroemisyjnych ciężarówek do swojej sieci usług intermodalnych w różnych krajach Europy.

Czytaj też: METRANS testuje elektryczne ciężarówki na Słowacji

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close